Global: US-aviser i udgivelses-cut

Avisen skal ikke længere ud hver dag i USA, George Soros på medie-indkøbstur, og Netflix spurter forbi Apple på markedet for online filmudlejning ...

 

Soros på medieindkøb
Milliardæren og investoren George Soros har sat kursen mod en større medieinvestering på vækstmarkedet i Sydamerika. Soros investeringsselskab har fået "go" fra de de brasilianske myndigheder til at overtage betalings-tv selskabet Sunrise Telecomunicaçoes, der har base i São Paulo. Det sker forud for en auktion over brasilianske sendetilladelser, der er planlagt i denne måned, og som skal give mediesektoeren et boost. Soros investering løber angiveligt op i 250 millioner dollars, skriver Financial Times.
 

US-aviser skære i udgivelsesdage
Avisen skal ud - bare ikke hver dag længere. Som MediaWatch tidligere har skrevet, meddelte den amerikanske avis New Orleans Times-Picayune for nylig, at man går fra at udkomme dagligt til tre dage om ugen. Kort tid efter meddelte tre andre aviser ifølge The New York Times, at de går samme vej, og fire dage senere fulgte mediehuset Postmedia efter med beskeden om, at tre af husets avisudgivelser, The Calgary Herald, The Edmonton Journal and The Ottawa Citizen, nedlægger søndagsudgaven. Ifølge New York Times bliver udviklingen beklaget af flere avischefer i branchen, men ingen afviser at et cut i udgivelsesfrekvensen også kan blive aktuelt for dem.
 

Dagens handel: Buddy Media solgt
Salesforce har købt marketingselskabet Buddy Media for lige knap 700 mio. dollars. Buddy Media, etableret i 2007, er specialiseret i at hjælpe store internationale koncerner som HP, Mattel og Ford med at være på sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn samt videoportalen YouTube på den fede og forretningsrigtige måde. Den nye ejer, Salesforce, sælger løsninger og services, der knytter kunder, virksomheder og medarbejdere tættere via online platforme og cloud computing - og købet skal styrke tilbuddet til kunderne i forhold til de vigtige sociale medier, skriver The Next Web.
 

Netflix overhaler Apple i USA
Apple måtte sidste år afgive sin førsteplads på det amerikanske marked på ét område - filmudlejning online. Mens Apple med Itunes har været markedsleder på området i 2009 og 2010, kom det abonnementsbaserede Netflix spurtende sidste år og overhalede Itunes med en markedsandel til Netflix på 44 percent mod Apples 32,4 pct. En nedgang for Apple fra 60,8 pct. i 2010 og 71,5 i 2009. Se resten af tallene hos PaidContent.

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også