MediaWatch

Flere annoncekroner til specialmedier

Krisen er næppe afblæst, men bunden er nået. Sådan lyder det fra Danske Specialmedier i en pressemeddelelse, efter at annonceomsætningen for første kvartal i 2012 voksede med fem procent i forhold til første kvartal sidste år. Den positive nyhed kommer efter, at den seneste årsrapport for 2011 fra Dansk Oplagskontrol viste, at annonceomsætningen på specialmediernes print-versioner var faldet med tre procent.

Krisen er næppe afblæst, men bunden er nået. Sådan lyder det fra Danske Specialmedier i en pressemeddelelse, efter at annonceomsætningen for første kvartal i 2012 voksede med fem procent i forhold til første kvartal sidste år.

Den positive nyhed kommer efter, at den seneste årsrapport for 2011 fra Dansk Oplagskontrol viste, at annonceomsætningen på specialmediernes print-versioner var faldet med tre procent.

Danske Specialmedier fortæller i pressemeddelelsen, at annonceomsætningen stabiliserede sig igennem hele 2011, men for første gang siden krisens begyndelse i tredje kvartal 2008 noteres egentlig fremgang i omsætningen i første kvartal af 2012 – om end fra det reducerede niveau.

Danske Specialmedier skriver videre:

”På brancheniveau er der normalt relativt stor spredning i de enkelte branchers udvikling. ”Offentlig virksomhed og undervisning” er kvartalets højdespringer med 24 procents fremgang og genvinder lidt af det tabte fra 2011. Fra den anden ende må ”Industri, teknik og håndværk” notere et dyk med tilbagegang på 21 procent i forhold til samme kvartal sidste år. ”

Den generelle vandring i annonceformen fra print til digital fortsætter i 2012 – hvor online annonceringen nu tegner sig for 18 procent af den samlede annoncering.

Stillingsannonceringen faldt fra 17 procent i første kvartal 2011 til nu 14 procent i 2012.

Danske Specialmediers annoncebarometer er for første kvartal baseret på indberetning fra 38 ud af 41 af de største medier hos Danske Specialmedier.

- TBC
 

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Seneste nyt

Se flere jobs