Global: EU giver Google "sidste advarsel"

 

 

EU giver Google "sidste advarsel"
EU-kommissær Joaquín Almunia er parat til at gå rettens vej - hvis Google ikke idnen for et par uger kan overbevise fællesskabet om, at søgegiganten ikke misbruger sin dominerende stilling. Ifølge The Guardian - og flere andre medier - har kommisæren i en henvendelse til Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt, peget på fire specifikke områder, som Google skal redegøre for - og falder svarene ikke i god jord, er EU parat til at sætte en formel undersøgelse i gang, lyder det. Google sidder på 86 pct. af det europæiske søgemarkedet ifølge ComScore - og ifølge andre mere. Sagen om Googles misbrug af dominerende stilling blev indledt, da en gruppe europæiske sites klagede til EU over søgemaskinen, der bl.a. anklages for at holde konkurrenter kunstigt nede i søgeresultaterne.


Nyt annonce-værktøj vil være alternativ til paywalls
Skriv kodeordet - læs artiklen. Nogenlunde sådan kan konceptet bag annonce-værktøjet DoubleRecall koges ned til. DoubleRecall vil være et alternativ til betalingsmuren - i stedet for at betale med cash, betaler læseren for at få adgang til en netavis ved at skrive et bestemt ord, der har relation til en annonce - f.eks. ordet "ferie" som reaktion på en American Airlines annonce. Når det er gjort, er der fri læsning på netavisen resten af ??dagen. DoubleRecall bliver foreløbig brugt af 20 udgivere i Europa og er efter sigende på vej til at skrive kontrakt med en stor engelsk avisudgiver. Det skriver Paid Content.

Brands: IBM overhaler Google
Mens Apple bevarer tronen som verdens mest værdifulde brand er Google rykket en plads ned ad ranglisten og afgivet andenpladsen til IBM. Det rapporterer The Next Web i en omtale af 2012 Brandz Top 100 - en rangliste over de mest værdifulde brands i verden, som bureauet Millward Brown  har udarbejdet for syvede gang. Med en brandværdi opgjort til 183 mia. dollars indtager Apple stadig førstepladsen på listen, hvor McDonalds, Coca Cola og Marlborough(!) er de eneste virksomehder uden for tech-verdenen, der er repræsenteret på top10.

Nielsen tester måling af Ipad-sening
Comcast og analysebureauet Nielsen har indgået et samarbejde for at sætte skred i målingen af tv-sening Ipads og smartphones, skriver AdAge. Testene begynder denne sommer og skal ses som et led i jagten på at gøre de mobile platforme til rentable annonceplatforme. Herhjemme er Gallup for nylig kommet med sit bud på, hvordan seningen på mobile platforme kan måles.

- LR


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også