Stigende efterspørgsel på erfarne tv-folk

Hos TV3 og Strix TV kan man mærke, at tv-branchens glubende appetit på dansk indhold efterhånden lægger pres talentmassen af dygtige og erfarne produktionsfolk.
Per Fanefjord Laursen

Hos TV3 og Strix TV mærker man, at tv-branchen har det godt; men vokseværk sætter også pres på talentmassen.

TV3s programredaktør Jesper Kynde Simonsen oplever, at det stigende antal danske tv-produktioner gør det sværere for tv-selskaberne at holde på de erfarne folk i f.eks. produktionsledelse og redaktører.

“Den fortsatte stigning i antallet af egenproduktioner hos os og konkurrenterne øger naturligvis efterspørgslen på gode folk. De dygtige indholdsfolk avancerer hurtigt. Talentfulde og hårdarbejdende tilrettelæggere bliver lynhurtigt redaktionschefer, og sat på spidsen lokker andre selskaber herefter med producentjobs efter et par vellykkede produktioner,” siger Jesper Kynde Simonsen til TV Festivalens nyhedsmail.

Hurtigt avancement
Han er glad for, at der er gode og hurtige avancementsmuligheder i tv-branchen. Men det må ikke blive på bekostning af den gode, grundige oplæring samt videreformidling af optjente færdigheder.

”Vi ser bl.a. en voksende mangel på gode klippere, og det bliver ikke nemmere af, at flere af dem begynder at realisere sig selv som tilrettelæggere. ”

Branchens eget ansvar
Produktionsselskabet Strix TV har lige nu produktioner i gang til seks forskellige tv-kanaler, og selskabets direktør kan få øje på, at kampen om talenterne er skærpet, fordi tv-produktionsvolumen er højere end nogensinde.

”Det er ikke så meget talenter til foran kameraet, det handler om, men vi kan mærke den stigende efterspørgsel på de talentfulde og erfarne folk indenfor produktion, produktionsledelse og klippere,” siger direktør Fredrik Hillerbrand, Strix, der vurderer, at tilgangen af indholdsfolk til tv-branchen fungerer udmærket:

”Mediehøjskolens tilrettelæggerlinje er rigtig god og giver os dygtige medarbejdere, og der kommer også en masse gode indholdstalenter fra f.eks. selve Journalisthøjskolen," siger han.

”Talentmassen til alle funktioner i tv-branchen findes derude. Der er op til os – branchen - at finde dem og få dem oplært i produktion og teknik ,” siger Fredrik Hillerbrand, der minder om, at en del af udfordringen er, at tv-programmer produceres til to sæsoner.

Det betyder, at der i to koncentrerede perioder om året er voldsomt travlt og pres på talentmassen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også