TV 2 om annoncevækst: Mediet har bevist sit værd

Med en vækst i annonceomsætningen på 11,6 procent og et niveau, der ligger over succesåret 2007, kan man godt tillade sig at sige, at tv i den grad er tilbage efter krisen. Det mener i hvert fald den kommercielle direktør hos TV 2, Flemming Rasmussen, der ikke er overrasket over udviklingen:
Thomas Bo Christensen

Med en vækst i annonceomsætningen på 11,6 procent og et niveau, der ligger over succesåret 2007, kan man godt tillade sig at sige, at tv i den grad er tilbage efter krisen.

Det mener i hvert fald den kommercielle direktør hos TV 2, Flemming Rasmussen, der ikke er overrasket over udviklingen:

”Vi har jo set i krisetider, at tv står stærkt, og at annoncørerne alligevel finder vej til tv-mediet, fordi der er en god return-on-investment. Hver gang annoncørerne investerer en krone på tv, får de den mange gange igen. Tv er bare et stærkt medie. Derfor er jeg heller ikke overrasket over tallene,” siger han om resultaterne i den årlige rapport for annoncemarkedet fra Dansk Oplagskontrol.

God gennemslagskraft
Her nåede tv-mediet i 2011 en omsætning på 2517 mio. kr. og toppede dermed lige rekordåret 2007, hvor omsætningen lå på 2516 mio. kr. Ifølge Flemming Rasmussen er der flere forklaringer bag de positive tal:

”På den ene side har de mange kanaler været med til at presse annonceprisen, og samtidig har annoncørerne kunne se, at det var attraktivt at bruge annoncekronerne på tv på grund af mediets gennemslagskraft og høje seertal,” siger den kommercielle direktør for TV 2, hvor man også selv har oplevet vækst i 2011, ligesom den også er gået med ind i 2012.

Og Flemming Rasmussen tror, at den fortsætter:

”Alle er spændt på at se, hvordan året ender. Det kommer selvfølgelig an på om annoncørerne bruger flere penge, men jeg tror, at det er realistisk, at væksten fortsætter.”

Tv gaber ikke
Han frygter heller ikke, at tv-mediet vil blive udkonkurreret af nettet, selv om nettet fortsætter den eksplosive annoncevækst, hvor området er gået fra seks procent af annoncemarkedet i 2005 til hele 31 procent i 2011, mens tv har holdt niveauet i samme periode på 19 procent:

”Jeg tror ikke, at tv er ved at blive et træt medie. Tværtimod tror jeg, at begge vil medier vil opleve vækst. For nogle år siden troede folk, at annoncepengene fra tv vil flytte over på nettet, men det er ikke sket. Internettet er vokset, men i krisen har tv bevist sit værd.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også