Prognose: 2012 bliver dårligere end 2011

Det danske mediemarked får lavere annoncevækst i 2012 end i 2011, lyder den forsigtige prognose fra Ole E. Andersen, CBS.
Per Fanefjord Laursen

Det danske mediemarked vokser med kun fire procent i år, lyder den forsigtige prognose fra Ole E. Andersen, CBS. der er rådgiver for Dansk Oplagskontrol, der netop har præsenteret Reklameforbrugsundersøgelsen for 2011.

Mediernes annoncevækst i 2011 endte på 5,6 procent og i alt 12.960 mio. - efter et uforklarligt forrygende forår og dybt faldende efterår.

På den baggrund er en 2012-prognose nok sværere end nogensinde, erkender Ole E Andersen.

“Der er et hav af usikkerhedsmomenter om det år, vi befinder os i. I første kvartal så vi jo yderst marginal vækst efter en god start på året. (ifølge DRRB-indeks)”, siger han.

Forbrugerpsykologien under pres
På den positive side tæller, at forbrugertilliden har det bedre, efterlønspengene kommer, og der ses en svag BNP-stigning. Den negative side er stor i usikkerhed på flere europæiske markeder og fastlåst dansk arbejdsløshed.

“Mange af disse forhold påvirker forbrugernes psykologi, som er helt afgørende. Men skal jeg tage de optimistiske briller på, bliver mit estimat en vækst på fire pct. i år eller 518 mio. kr.,” siger han og uddyber.

“Vinderen bliver igen internet, der formentlig arbejder sig op og tager en tredjedel af al media spend i 2012,” siger Ole E. Andersen , der noterer, at Danmark næsten kan kalde sig verdensmester i internetomsætning med en andel på 31 procent.

“Med den trend vi ser, kan man spekulere over internetomsætningens videre vækst - når den 50 pct. af hele markedet i 2016?” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også