GroupM: Kun forbrugerne kan kickstarte mediemarked

Årets første kvartal var tæt på den rene fiasko set med medieøjne. Medieomsætningen krøb ifølge DRRB-indexet ned i index 101 og vandt blot 15 mio. nye kroner i kvartalet.
Per Fanefjord Laursen

Årets første kvartal var tæt på den rene fiasko set med medieøjne. Medieomsætningen krøb ifølge DRRB-indexet ned i index 101 og vandt blot 15 mio. nye kroner i kvartalet.

Det svage resultat skyldtes, at dagblade og fagblade/tidskrifter hang i håndbremsen, kombineret med at de normalt trofaste vækstmediegrupper, der plejer at trække markedet op, også faldt af på den. Digitale medier (ex. Search) voksede med 11 procent, og den normalt vækstsikre tv-kategori var nede og skrabe bunden med et skuffende index 102.

Afventende marked
Det kommer ikke bag på den store bureaugruppe GroupM, at kvartalet, der begyndte godt, gik helt i sort i marts.

Nu gælder det andet kvartal, som dog ikke tegner specielt lovende set med bureauets briller.

“April, maj og juni er heller ikke præget af omsætningsvækst, men mere status quo, med en tendens til faldende. Så vi har endnu ikke set et mediemarked der er vendt. Det er mere et mediemarked, der er afventende,” siger Trading Director Kenneth Brenøe.

Danskerne er utrygge
Han forventer, at sommerens mange store sportsbegivenheder måske kan kickstarte mediemarkedet, men kerneproblemet er noget andet: Danskernes manglende tryghed ved og tillid til egen bankbog.

“Sport er blot enkeltstående events og ikke en tendens i markedet. Der skal mere gang i økonomien nationalt og internationalt. Vejen til det er mere tryghed hos den enkelte dansker omkring job og økonomi. Indtil videre kan danskerne læse om, at det er blevet dyrere at være danske pga af flere afgifter, m.m. Og med en forestående skattereform, som ikke er til at spå konsekvenserne af, er mange nok afventende med, hvad de bruger penge på.”

Ifølge GroupM var det triste 1. kvartal reelt som forventet. Der blev skabt nogle forventninger efter januar, som var urealistiske. Så måtte det skuffe, når tallene var nedafgående resten af kvartalet.

Læs alle bureaugruppernes forecasts for 2012.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også