Gravgaard: Vi skal bruge nyhedsmusklen bedre

Nyudnævnt udviklingschef for Ritzau, Kristoffer Gravgaard, ser potentiale i både billedbureau og nye services til virksomheder og organisationer.

I går faldt de ledelsesmæssige brikker på plads på Nyhedsbureauet Newspaq, der for nylig blev overtaget af Ritzaus Bureau. Ritzaus salgschef Sten Blindkilde får fremover også chefansvaret for Newspaq, mens tidligere direktør og chefredaktør, Kristoffer Gravgaard (foto), skal stå i spidsen for den udvikling af Ritzaus Bureau, som ejerkredsen længe har ønsket. Det handler altovervejende om at udbygge og forbedre forretningsgrundlaget, siger Kristoffer Gravgaard, der her fortæller mere om sin nye rolle.

"Ritzaus primære fokus for alt er forretning, så det bliver også mit fokus. Men kerneforretningen er jo redaktionen, så en udvikling af forretningen vil også være en udvikling af det redaktionelle."

Din stilling på Newspaq har også handlet meget om udvikling - hvilke nye muligheder får du i Ritzau?

"Jeg får friheden til at dedikere mig 100 pct. til udvikling. På Nyhedsbureauet Newspaq havde jeg også et væld af andre kasketter, der skulle bruges tid på. Samtidig er Ritzaus Bureau en langt større organisation med flere kræfter. Hvis vi bruger dem endnu bedre, kan vi gavne butikken økonomisk."

Hvad bliver den mest markante forskel?

"Newspaq er et langt mindre bureau. Det giver mange friheder. Men det er også en svaghed på bureaumarkedet, fordi en mindre nyhedsmuskel ikke kan løfte lige så godt og lige så meget. Hvis vi bruger nyhedsmusklen endnu bedre og får den gjort attraktiv for flere kunder, kan vi gøre en større forskel."

Hvor ser du det største potentiale for udvikling i Ritzau - og Newspaq?

"Knytte de eksisterende kunder endnu mere tæt til Ritzau og åbne kundeskaren til både at omfatte flere nye medier og flere semimedier - altså virksomheder og organisationer, der vil kommunikere seriøst på mediemæssig maner med deres kunder, medlemmer og brugere. Samtidig har Newspaq har fået flere nyheder på salgshylderne og skal udvikle flere specialtjenester til unikke kunder."

Det er flere gange blevet nævnt, at Ritzau f.eks. kunne udvide med et billedbureau. Hvad er din holdning til det?

"Det er en rigtig god ide, at billeder og tekst følges ad ud i kundernes systemer. Det skal vælge let hurtigt at vælge blandt billederne til en historie eller automatisk publicere tekst og billed på net, tablet eller print. Det er overordnet spild af tid, at alle Ritzau-kunder hver især skal sidde og lave den samme billedsøgning til hvert nyhedstelegram."

Ritzau er netop blevet omdannet til et aktieselskab bl.a. for at lette forretningsudviklingen - og nu oprettes stillingen som udviklingschef. Hvordan ser Ritzau ud om et år?

"Større omsætning, flere glade kunder og flere og endnu bedre tjenester."

Ritzaus Bureau kom ud med et tocifret millionunderskud i 2011 - og Newspaq løber kun lige rundt i dag. Er der overhovedet råd til investering i udvikling i bureauet?

"Det skal du spørge Ritzaus administrerende direktør om. Personligt tror jeg ikke, der er råd til at lade være."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også