”Vi har overhovedet ikke mærket krisen”

Selvom Altinget for længst er gået fra startup til etableret mediespiller, trækker nye tiltag mere end stor opsparing, siger ejeren Rasmus Nielsen.

Med en omsætning på 11-12 mio. kr. årligt, en stab på 14 journalister journalister (i alt beskæftiger Altinget over 40 personer heltids eller deltids) og en årlig, stabil omsætningsvækst på 10-15 pct. er Altinget.dk uden sammenligning blevet den bæredygtige forretning, som mange andre netmedier kigger langt efter. Overskuddet er dog stadig beskedent og bliver det også, når tallene for regnskabsåret 2011/12 kommer i august/september, siger chefredaktør og ejer Rasmus Nielsen.

"Vi lander nok på en omsætningsfremgang på 10 pct. i forhold til 2010/11 og et mindre overskud på mellem 100.000 og 200.000 kr. på linje med sidste år. Det er jo ikke meget, når man omsætter for henved 12 mio. kr., men hvis man er publicist, så bliver det meget hurtigt til, at man tjener penge for at udgive avis og ikke omvendt. Vi bruger stort set alt, hvad vi tjener, på at udvide og lave nye ting,” siger Rasmus Nielsen.

Krise gået forbi
I første kvartal i år har Altinget udvidet med tre nye eller styrkede portaler - i kraft af opkøbet af Ingeniørens nyhedsbrev Teknologisk Indsigt, samarbejdet med bloggen USA.nu og et gratis site med EU-debat. Udvidelser, der bl.a. kan lade sig gøre, fordi Altinget omsætningsmæssigter er gået stødt frem år for år - og modsat de fleste andre nyhedsmedier har finanskrisen ikke lavet ridser i den udvikling.

”Vi har ikke selv oplevet dårlige tider, og vi har overhovedet ikke mærket krisen. Men jeg må indrømme, vi er ikke særlig polstrede til dårlige tider. Jeg vil nok også indrømme, at det vil være godt for vores virksomhed at få en vis egenkapital og spare op til mulige dårlige tider," siger Rasmus Nielsen.

Ingen udbytte
Altinget.dks egenkapital er beskedne 200.000 kr., ligesom der de færreste år af Altinget.dks tolv leveår har været udloddet udbytte.

”Jeg er mere iværksætter end driftsmennneske og skal vænne mig til at gå mere mod drift. Enten skal du sælge og starte forfra, eller også skal du vænne dig til, at man ikke skal revolutionere verden hver dag. Det betyder ikke, at vi bare læner os tilbage, men vi skal sikre den planlagte, velovervejede vækst på et niveau, der begrænser risikoen. Også fordi vi har et ansvar over for vores medarbejdere i forhold til at sikre deres job og løn og så videre," siger Rasmus Nielsen, der dog ikke har tænkt sig, at de mediestøttekroner, som Altinget.dk har udsigt til, når den nye mediestøtte er på plads, skal gå til konsolidering - men til udvikling.

Kunne du selv forestille dig at sælge Altinget?

"Det er svært at sige. Det afhænger af omstændighederne og prisen osv. Men det kan ikke udelukkes, hvis jeg publicistisk og kommercielt tror på nye ejere, og de vil tage vel imod medarbejderne. Men i så fald bliver jeg jo nødt til at starte noget nyt op igen, og det er risky business i mediebranchen - ikke mindst i nedgangstider," siger Rasmus Nielsen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også