Breivik-sag får annoncør til at trække sig

Det norske mediebillede har i de seneste uger været præget i overvældende grad af terrorsagen mod Anders Behring Breivik – ikke mindst de norske netaviser. Og det er ifølge Kampanje.com ikke kun noget, der påvirker den norske befolkning, men også annoncørerne.I hvert fald har det norske mobilselskab Netcom valgt at holde igen med internetannonceringen i medier, som giver retssagen meget plads.
Thomas Bo Christensen

Det norske mediebillede har i de seneste uger været præget i overvældende grad af terrorsagen mod Anders Behring Breivik – ikke mindst de norske netaviser.

Og det er ifølge Kampanje.com ikke kun noget, der påvirker den norske befolkning, men også annoncørerne.I hvert fald har det norske mobilselskab Netcom valgt at holde igen med internetannonceringen i medier, som giver retssagen meget plads.

”Omtalen af retssagen er mere end nok at fordøje for læseren. Netcom ønsker ikke at markedsføre sig på grundlag af høje antal klik på en sag, som berører os alle sammen som en af de grusomste i landets historie,” forklarer markedsdirektøren i selskabet, Bente Linaae, der baserer beslutningen på oplysninger fra mediebureauet Carat Interactive.

Herfra lyder meldingen, at flere kunder ikke ønsker at knytte deres mærkevare til en sag af en sådan karakter, som Breivik-sagen har, og at man ikke vil presse forbrugerne, der i forvejen er meget følelsesmæssigt påvirket af sagen.

På de norske aviser VG og Dagbladet fortæller ledelserne, at de ikke oplever, at retssagen har været et problem for deres annoncører. Men på Dagbladet fortæller direktør Per Brikt Olsen, at man har været meget opmærksomme på problemstillingen, og at man bl.a. derfor har oprettet en ”Breivik-fri-knap” på forsiden, der frasorterer historier om retssagen.

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også