Global: Fox-mulvarp for retten



Early-warning på kritisk journalistik?
Skal finansielle virksomheder med særligt abonnement have lov til at læse kritiske erhvervshistorier, inden de rammer avisernes forsider? Det spørgsmål bliver nu diskuteret, efter en blogger hos Reuters har fremsat ideen, skriver Gigaom.com. Forslaget kommer i kølvandet på, at New York Times for nylig afslørede en sag om bestikkelsesanklager mod butiksgiganten Walmart. Historien betød, at Walmart fik barberet 16 milliarder dollars af koncernens markedsværdi på et par dage. Bloggeren Felix Salmon fremfører, at New York Times kunne udbyde tidlig adgang til den slags historier til kunder som finansielle selskaber, der kunne være interesseret i den slags, for at øge avisens skrantende budgetter. Salmons argument er bl.a., at nyhedstjenester som Reuters og Bloomberg i forvejen giver oplysninger tidligere til særlige kunder.


Fox-muldvarp skal i retten
For nylig fortalte Global, at den konservative amerikanske tv-station Fox havde fanget en ”muldvarp” i sit system. En tv-producer på stationen havde videregivet kompromitterende oplysninger og videoer fra Fox, hvilket var sivet videre til andre nyhedskanaler som Gawker. Meldingen fra Fox var, at de tog sagen meget alvorligt – noget muldvarpen Joe Muto nu kommer til at mærke, skriver Poynter. De kan referere, at Muto på sin Twitter-profil har skrevet, at hans hus er blevet ransaget af distriktsanklageren, som første led i, hvad man forventer ender i en større retssag.
 

A-pressens Edda-køb stadig uafklaret
Det er stadig uklart, om norske A-pressen får lov til at overtage konkurrenten Edda Media, som Berlingske-ejeren Mecom solgte fra i slutningen af sidste år. Det norske Medietilsyn har i dag varslet mulig indgriben i købet og efterlyst, at A-pressen nu selv kommer med løsningsforslag, skriver Kampanje. A-pressens køb strider ifølge de norske myndigheder mod de regionale - ikke nationale - ejerskabsbegrænseringer, fordi købet vil give A-pressen en næsten altdominerende stilling i to sydlige medieregioner i Norge. Den endelige afgørelse ventes inden udgangen af juli.

Digital overhalings-trend 
Udgiveren UBM er den seneste af flere internationale medievirksomheder, der melder om, at de digitale indtægter for første gang matcher eller overgår print-omsætningen. Det noterer PaidContent sig med reference til virksomheder som Axel Springer og Future Publishing, der ifølge sitet også har nået det digitale "tipping point". Selvom det ligner lys for enden af tunellen, er der ikke grund til jubeloptimisme - godt nok matchede den digitale omsætning print i første kvartal i år hos UBM, men den samlede omsætning er faldet knapt 19 pct. over det seneste år.

- TBC, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også