Global: Netflix taber penge uden for USA

Netflix i minus uden for USA
Thomas Bo Christensen

Netflix i minus uden for USA
Den amerikanske tv-streaming-side, Netflix, taber penge, når det gælder markedet uden for USA, skriver The Guardian. Selskabet kunne således notere et tab på mere end 100 millioner dollars på deres oversøiske aktiviteter i første kvartal af 2012. Det skyldes især omkostninger ved at gå ind på markedet i Storbritannien og Irland, som dog til gengæld har kastet 1,2 millioner nye abonnenter af sig. Netflix får 95 procent af sine indtægter fra det amerikanske marked.

Financial Times har succes på mobil
Den britiske finansavis Financial Times har ifølge The Guardian stor succes med deres nye HTML5-app til mobile enheder som smartphones og tabletter. App’en, der ikke er en del af Apples iTunes-butik, har efter ti måneder rundet to millioner brugere og har fået avisens mobil-indtægter til at stige, således at de nu står for 12 procent af de digitale abonnementer og for 19 procent af avisens trafik online. Financial Times introducerede app’en som modtræk til, at Apple krævede 30 procent af indtægterne fra de digitale abonnementer, når app’en købt i iTunes, og fordi Financial Times via Apple ikke fik nok data om de kunder, der købte avisens app i iTunes.

Thomson Reuters sælger fra
Det globale nyheds- og informationsbureau Thomson Reuters meddelte i dag, at de sælger deres healthcare-division fra til Veritas Capital for 1,25 milliarder dollars. Healthcare-forretningen leverer data og analyser til sygehussektoren og offentlige institutioner, men ifølge ledelsen vil Thomson Reuters passer området ikke længere ind i firmaets globale aktiviteter. Fremover vil selskabet i stedet fokusere mere deres kerne-forretningsområder, forlyder det fra Bloomberg.

Facebook med broget kvartalsregnskab
Kun nogle uger før Facebook forventes at gå på den amerikanske børs, leverer det sociale medie et kvartalsregnskab præget af både gode, men også en del dårlige nyheder. CNET skriver, at indtægterne i de første tre måneder af 2012 er steget med hele 45 procent til lidt over en milliard dollars i forhold til første kvartal i 2011. Til gengæld er der tale om et fald på seks procent, hvis man sammenligner med fjerde kvartal af 2011. Desuden er overskuddet faldet med 12 procent i forhold til året før – og det endda til trods for, at antallet af Facebook-brugere bliver ved med at stige.

Net-giganter sætter knald på lobbybudgettet
Noget af Facebooks overskud lader til at være gået til et øget lobbyarbejde i Washington. I hvert fald skriver The Next Web, at it-mastodonterne opruster deres indsats over for politikerne i den amerikanske kongres. I første kvartal øgede Facebook således lobby-udgifterne med 183 procent til 650.000 dollars, mens Google mere end tredoblede deres lobby-budget til mere end fem millioner dollars. På samme liste ligger også Microsoft, IBM og HP, som hver brugte omkring 1,5 millioner dollars på at påvirke de amerikanske magthaver i de første tre måneder.

- TBC
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også