Bownty: Forsinket konsolidering af deal-marked

I denne uge meldte eBay ud, at net-giganten opgiver deres tilbuds-site MyDeal.dk. En overraskende beslutning, hvis man spørger den adm. direktør for Bownty, der er en overbliks-hjemmeside over deals-sites: ”Jeg havde ikke forventet det, når man tænker på, at de har så stærkt et brand i ryggen. Men på den anden side, så er det et meget svært marked med utrolig mange udbydere,” siger Steffen W. Frølund, der mener, at markedet for deal-sites efterhånden er mættet.
Thomas Bo Christensen

I denne uge meldte eBay ud, at net-giganten opgiver deres tilbuds-site MyDeal.dk. En overraskende beslutning, hvis man spørger den adm. direktør for Bownty, der er en overbliks-hjemmeside over deals-sites:

”Jeg havde ikke forventet det, når man tænker på, at de har så stærkt et brand i ryggen. Men på den anden side, så er det et meget svært marked med utrolig mange udbydere,” siger Steffen W. Frølund, der mener, at markedet for deal-sites efterhånden er mættet.

Danmark er det land, der har flest rabat-hjemmesider per indbygger næstefter Grækenland, men ifølge Steffen W. Frølund er der allerede mange aktører, der er sorteret fra i løbet af det seneste år:

”I begyndelsen var der helt klart en tendens til, at der var små spillere, der kom ind på markedet for at tjene nogle hurtige penge. Det er jo et område, hvor entry-niveauet er relativt lille, og derfor skal der ikke så meget til at starte noget op. Men en stor del af lykkeriderne er siet fra, og hvis du ser på markedet nu, er det især de seriøse spillere med et medie i ryggen, der dominerer.”

Inbox-kamp
Alligevel er han sikker på, at flere vil falde fra:

”Det er helt sikkert. Det er næsten mere utroligt, at konsolideringen på markedet ikke er gået hurtigere. Men folk har været gode til at holde ud,” siger han uden at ville gætte på, hvem der bliver de næste, der lukker:

”Jeg tror ikke, at det bliver nogle af de store spillere, der ryger. Men omvendt tør jeg heller ikke afvise det. Jeg troede jo heller ikke, at eBay ville droppe ud. Men det afhænger meget af firmaernes strategiske sigte. Hvis man som eBay har en ambition om at være nummer ét, så kan det godt være, at der nogen, der stopper. Men jeg tvivler på, at vi vil se egentlige konkurs-lukninger.”

Samtidig er Bownty-chefen ikke overraskende overbevist om, at der ikke er nogen forbrugertræthed over for rabat-siderne, som eBays nordiske direktør ellers forklarede i går, som en af årsagerne til, at firmaet lukker MyDeal. Men sker der ikke en ændring i forhold til den massive markedsføringen, kan det godt få forbrugere til at droppe rabat-siderne, mener Steffen W. Frølund:

”Folk er ikke trætte af rabatter. Men de er trætte af at få bunkevis af emails med tilbud fra deals-sites. Vi lavede på et tidspunkt en undersøgelse, som viste, at folk i snit er tilmeldt mere end tre tilbud-sites. Og hvis deal-siderne sender bare en deal om dagen, så bliver det temmelig voldsomt for forbrugerne, og det bliver til en egentlig inbox-kamp.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også