Global: Google bag nyt "tv-meter" til nettet

 

 

Google bag nyt "tv-meter" til nettet
Google har kastet sig ind i kampen om forbedrede annoncemålinger på nettet med henblik på at gøde online-jorden for mere brand-annoncering. Det skriver AdAge.com. Det sker med det nye produkt 'Brand Activate', der består af tre elementer - heriblandt 'Active GRP', der bygger på samme præmisser som tv-meter systemets "gross rating point" (GRP) og er baseret på en blanding af paneldata og anonyme brugerdata.
"Målet er at gøre det nemmere for flere og flere branding-dollars at gå online," siger Google-topchef Neal Mohan. "En af de bedste muligheder for at knække nøden i forhold til brand-annoncering handler om målingerne på området."

Tysk Hulu-modtræk tacklet
De to tyske tv-giganter ProSiebenSat.1, der bl.a. ejer SBS Media, og RTL ser ud til at skulle opgive deres plan om en fælles online tv-platform efter amerikansk Hulu-forbillede, skriver Gigaom.com. Planerne om at samle tv-kanalernes indhold på én portal, der samtidig skulle være åben for andre tv-aktører, har fået tyske myndigheder til at stejle, og i går spændte den tyske domstol så officielt ben for planerne. Begrundelsen var risikoen for at skabe et duopol. Dommen, der er anket, menes at være godt nyt for Hulu, der efter sigende har haft planer om europæisk ekspansion længe.

Ebay fik overraskende godt kvartal
Med en vækst i salget på 29 procent kommer Ebay flot ud af første kvartal. CNET skriver, at internetfirmaet i de første tre måneder af 2012 således har solgt for 3,3 millarder dollars, hvilket giver en nettofortjeneste på 725 millioner dollars. Det er lidt over 100 millioner dollars mere end i 2011 og bedre forventet. Den adm. direktør for Ebay, John Donahoe, fortæller I en pressemeddelelse, at det stærke kvartal bl.a. skyldes momentum på eBays Marketplaces og Paypal.

Aller satser på sundhed i Sverige
Det Aller-ejede svenske forlag Mat & Vänner udvider porteføljen med magasinet Mat & Hälsa, skriver Dagensmedia.se. Magasinet vil tag en bid af kost- og helsemarkedet.
"Vi læggger stor vægt på handlingsanvisende sundhedshistorier og inspirerende opskrifter. Sundhed starter med mad og ændringer i kost og livsstil," siger Anne Aobadia, redaktør for det nye magasin, der udkommer d. 24. april har 92 sider og koster 49 svenske kroner.

Ny CEO hos Yahoo vender regnskab
For første gang i 13 kvartaler kan Yahoo prale med en vækst i omsætningen. Det skriver MSN.com. Desuden tjente internetselskabet i de første tre måneder af 2012 286 millioner dollars, hvilket er 28 procent mere end for kvartalet i fjor. Flere medier ligger vægt på, at det forbedrede resultat hænger sammen med nye Yahoos relativt nye topchef, Scott Thompson. Thompson udtaler dog, at han ikke er tilfreds, før Yahoos indtægter følger resten af det digitale annoncemarked.
 

US: Online annonceomsætning 22 pct. op i 2011
Der var gang i de amerikanske netmediers annoncesalg sidste år.  Omsætningen landede på rekordhøje 31 mia. dollar - en vækst på 22 pct. i forhold til 2010, skriver Paidcontent.org. Search, der næsten udgør halvdelen af den samlede omsætning, voksede med tre mia. dollar i omsætning - display-kategorien halvanden mia. dollar. Værd at notere er, at helt unge online kategier, mobil-annocering og web-tv annoncering, hver tegner sig for fem pct. af omsætningen på det amerikanke marked. Langt mere end de 0,7 pct, som mobil vurderes til at udgøre i Danmark.

- TBC, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også