A-Pressen: Derfor sælger vi

I december blev beslutningen truffet, i januar blev forhandlingerne med konkurrenten indledt, og i dag blev Ritzaus overtagelse af A-Pressens nyhedsbureau 'Newspaq' så en realitet. Allerede i foråret 2011 stod det imidlertid klart, at Newspaq måtte ændre kurs for at sikre økonomien, fordi nyhedsleverancen til Avisen.dk, der har lagt en god bund i Newspaqs omsætning de seneste to år, ikke ville fortsætte i samme gear i år.

I december blev beslutningen truffet, i januar blev forhandlingerne med konkurrenten indledt, og i dag blev Ritzaus overtagelse af A-Pressens nyhedsbureau 'Newspaq' så en realitet.

Allerede i foråret 2011 stod det imidlertid klart, at Newspaq måtte ændre kurs for at sikre økonomien, fordi nyhedsleverancen til Avisen.dk, der har lagt en god bund i Newspaqs omsætning de seneste to år, ikke ville fortsætte i samme gear i år.

”I foråret 2011 måtte vi se i øjnene, at LO (der ejer 80 pct. af A-Pressen, red.) skulle spare mange millioner kroner, og det betød, at deres sponsorat af Avisen.dk ville blive mindre i år. Derfor var Avisen.dk nødt til at kigge på deres aftale med Newspaq. Avisen.dk har bevaret Newspaq som leverandør, men vi var nødt til at lave en ny kontrakt, der blev mindre," siger Bjarne Salomonsen, adm. direktør for A-Pressen, der ikke vil uddybe, hvor meget Newspaq har mistet i omsætning i kraft af den nye kontrakt.

Svært at få nye kunder
Han ønsker heller ikke at uddybe,  hvor meget LO’s sponsorat af Avisen.dk er gået ned i år, men bekræfter, at det er reduceret med ”flere millioner”.

"På trods af et lille overskud i 2011 kunne vi forudse, at vi ville få et betydeligt underskud i 2012 i Newspaq, og det medførte, at bestyrelsen i december konkluderede, at det ikke var muligt at drive Newspaq videre," siger Bjarne Salomonsen, der uddyber, at det samtidig generelt har været et problem at skabe den volumen i Newspaq, der kunne sikre et tilstrækkeligt stort kundegrundlag.

"Problemet har været, at vi har få store kunder og mange små kunder, og det er ikke grundlag nok. Vi har gennem flere år forsøgt at få nogle større kunder ind, og det er lykkedes i et vist omfang. Vi har fået en stor aftale med Lokalradioerne, men til gengæld må vi sige, at de andre forsøg ikke rigtigt er lykkedes. Det har ikke været muligt at få de store kunder, og argumentet har generelt haft med vores basisorganisation at gøre. Forstået på den måde, at når kunderne skulle vælge mellem en stor organisation som Ritzau og en lille som Newspaq, har de følt mest sikkerhed for at kunne få et konstant nyhedsflow ved at vælge den store organisation,” siger Bjarne Salomonsen.

Berlingske-flirten
I efteråret 2011 kom bankede en af de attraktive, mulige storkunder imidlertid på døren. Berlingske Media brød med Ritzau-broderskabet og gik på jagt efter en alternativ nyhedsleveradør – og indledte en flirt med Newspaq. Bureauet takkede til stor overraskelse nej til Berlingske og åbnede for en del spekulationer om Newspaqs strategiske kurs - og et muligt samarbejde mellem JP/Pol og Newspaq.

Ifølge Bjarne Salomonsen var problemet med det tilbud, at Berlingske kun var interesseret i et kontrakt, der skulle løbe fra årsskiftet og frem til 30. juni i år – ikke nok til at sikre fremtiden.

”På det tidspunkt anede jeg ikke, hvor Newspaq ville være i den periode, og vi kunne ikke skrive under på en kontrakt, hvor vi forpligtede os til at levere et nyhedsflow, når fremtiden var så uvis. Det ville være en underlig måde at drive forretning. Derudover var Berlingske ikke indstillet på at komme med en længerevarende kontrakt. Det var en tidsbegrænset kontrakt på seks måneder, der ikke i sig selv kunne garantere Newspaqs fremtid.”

Det kan virke mærkeligt, at I sælger fra til den konkurrent, I har udfordret?

”Måske, men i det her tilfælde handler det om at varetage selskabets tarv bedst muligt. Alternativet havde i virkelighedens verden været, at vi ikke kunne drive bureauet videre og måtte lukke det. Ud fra det, synes jeg, det er en ganske fornuftig løsning, og jeg synes medarbejderne har god grund til at være stolte over det produkt, de har lavet. Det er ikke på produktsiden, vi ikke har kunnet konkurrere. Det er på den økonomiske side, at vi har været for små til at tage den konkurrencen tilstrækkeligt op."

I sælger også MediaWatch fra – kommer der flere frasalg?

”Nej. Der er aldrig garantier, men vi har lagt vægt på, at det, vi skulle sælge, det solgte vi nu. I forhold til Newspaq var det et spørgsmål om, at vi ikke kunne få økonomien til at hænge sammen. Med MediaWatch er det ikke økonomisk tvang, der ligger bag, her har vi fået styr på økonomien og haft haft resultatfremgang. Men for A-pressens bestyrelse har det ikke været en væsentlig strategi at eje MediaWatch. Det har været væsentligt at starte MediaWatch op, fordi A-Pressen gerne har villet involvere sig i projekter, der var nyskabende – og det har MediaWatch bevist nu, at det var rigtigt af os at gøre. Og så tror vi, at driften ligger i en god gænge ved, at JP/Politikens Hus ejer mediaWatch fuldstændigt og igennem hele deres strategi på Watch-området kan lave nogle bedre synergier, end hvis vi var med.”

Fokus på økonomi
Konsolideringen i A-Pressen kommer efter selskabet i 2010 kom ud med et minus på 20 mio. kr. , der bl.a. skyldtes investeringen i Vermø A/S, der gik ned med et brag i 2009. Resultatet for 2011 bliver betydeligt bedre, siger Bjarne Salomonsen, selvom tallene stadig er røde. Derfor ligge fokus nu også på de resterende medieaktiviteter - Avisen.dk, Metroxpress og JSL - ikke nye investeringer.

"Det er rigtigt, at vi har haft nogle dårlige økonomiske resultater de seneste år. Vi har været hårdt ramt med finanskrise og før da gratisaviskrigen. Jeg tror, det er meget vigtigt for os nu at få stabiliseret økonomien, inden vi begynder at kaste os ind i nye ting. Jeg synes også, det er meget naturligt, fordi vi allerede har været med til at starte mange nye ting som Metroxpress, MediaWatch, Avisen.dk og Newspaq, der på hver sin måde har været med til at nyudvikle mediemarkedet. Så jeg siddder tilbage med en god samvittighed i og med, at vi ikke har ligget på den lade side, men været med til at skabe fornyelse. Noget er lykkedes, og noget er ikke lykkedes, men sådan vil det altid være," siger Bjarne Salomonsen, der fortsætter som direktør for A-Pressen, men også vil bruge mere tid på bl.a. bestyrelsesarbejde fremover.

 

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også