Sjællandske: Forfejlet kritik af regionalaviser

Regionale dagblade og ugeaviser er to forskellige markeder, siger Sjællandske Mediers chef og affejer kritik om regionale mediehuses prioriteringer.
Thomas Bo Christensen

Sjællandske Medier har aldrig før brugt så mange ressourcer på ugeaviser og haft så mange udgivelser af de gratis lokalblade. Derfor rammer kritikken forbi, når medieforsker Anker Brink Lund i dag skyder på regionale bladhuse for ikke at prioritere de indtjeningstunge ugeaviser.

Sådan lyder meldingen fra Torben Dalby Larsen, der er adm. direktør og ansv. chefredaktør i det sjællandske mediehus, der bl.a. udgiver tre regionale dagblade og 26 gratis lokale ugeaviser:

”Vi har satset på ugeaviser i en lang perioder, og vi er enige i, at ugeaviser er et meget vigtigt område, da det er det medie, der når ud til flest danskere. Men hos os er det ikke enten dagblade eller ugeaviser. Det er både og,” siger Torben Dalby Larsen.

Han henviser til, at så sent som i efteråret købte Sjællandske Medier fire nye ugeaviser af Berlingske Media, som samtidig opgav deres offensiv på det sjællandske ugeavis-marked.

Men er det ikke rigtigt, at selv om I har købt ugeaviser op, så har I ikke tilført ugeaviserne flere ressourcer og udviklet dem i samme grad som dagbladene?

”Altså, der er jo journalister på ugeaviserne, og vi udvikler ugeaviserne løbende. Og som sagt, så har vi aldrig brugt så mange på penge på ugeaviserne som nu, så det kan man ikke sige,” siger direktøren.

Nej til færre udgivelser
Desuden mener Torben Dalby Larsen heller ikke, at Anker Brink Lund har ret, når han opfordrer de regionale mediehuse til at ændre balancen over mod ugeaviserne. Det giver nemlig slet ikke mening at skulle satse mere på den ene avistype frem for den anden, siger han:

”Det er to forskellige markeder, og Sjællandske Medier satser på begge dele. Dagbladene løser i dag en anden opgave end de gratis lokavaviser. For hvor dagbladenes fokus er på den tværgående og regonale debat, som dækkes både positivt og kritisk, så fokuserer ugeavsierne typisk på den enkelte kommune og er typisk funderet i journalistik, der er præget af service og livet i almindelighed i området.”

Så selv om Sjællandske Medier ifølge Torben Dalby Larsen arbejder med at skabe synergi mellem de to avistyper, så har mediehuset ikke nogen intentioner om at følge Anker Brink Lunds budskab om at spare på papiret - f.eks. ved en model, hvor dagbladene eksempelvis kun udkommer på web om mandagen og udelukkende satser på de gratis ugeaviser om onsdagen:

”Det har vi ikke nogen aktuelle planer om. Grundlæggende handler det for os om at komme i kontakt med så mange sjællændere som muligt, og her henvender ugeaviserne sig til alle, mens dagblade også henvender sig til folk, der er mere lokalt engageret. Derfor er vores strategi ikke enstreget, men derimod flerstrenget og hvor ugeavisernes plads er ligevædig med dagbladenes.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også