Officielle tal: Beskedent tab af TV 2-husstande

TV 2 mistede mærkbar penetration efter introduktionen af abonnement, men tabet er landet på det ventede niveau, viser de første officielle Gallup Annual Survey-tal.
Per Fanefjord Laursen

95 procent af tv-husstandene kan nu modtage TV 2's hovedkanal, viser Gallups Annual Survey for 1. kvartal 2012.

Gallups har netop offentliggjort de såkaldte Annual Survey-tal for 1. kvartal 2012. De er de første officielle tal for tv-kanalernes udbredelse efter TV 2's overgang til betalingskanal i begyndelsen af januar.

Tab på fire point
Ifølge Gallups undersøgelse står TV 2's penetration nu på 95,2 procent af de danske tv-husstande. Det er et tab på fire penetrationpoint, men dog som forventet i TV 2's ledelsen.

I de foregående to Gallup-opgørelser i 2011 (henholdsvis for ugerne 14-26 og ugerne 31-47) havde TV 2 en udbredelse på 99 procent blandt husstandene med tv-apparat.

"Vi har afventet Gallups analyse med en vis portion spænding, men vi har samtidig haft en klar fornemmelse af, at langt de fleste husstande ville tegne TV 2-abonnement hos en tv-udbyder, efter at TV 2-signalet er blevet krypteret," siger TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup.

Der ventes en mindre tilvækst i antallet af TV 2-abonnementer, og det ventes at fortsætte i de kommende måneder, hvor TV 2 har en stor sportssommer foran sig, skriver TV 2 i pressemeddelelse. 

Flere husstande med stort kanaludbud
TV 2s overgang til betalingskanal har også betydet, at en betydelig del af de husstande, der tidligere alene modtog ukodet tv via antenne, har fået betalings-tv i husstanden.

Nogle husstande har alene købt adgang til TV 2, mens andre har købt tv-pakker med flere betalingskanaler.

De kanaler, som i 1. kvartal 2012 har fået størst fremgang i deres udbredelse, er kanaler som TV 2 Charlie (fra 69 procent i efteråret 2011 til 74 procent), TV 2 News (fra 64 procent til nu 70 procent), Kanal 4 (fra 62 procent til nu 67 procent) - og især Kanal 5 (fra 66 procent til 71 procent).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også