OMD: TV 2's kommercielle styrke er svækket

TV 2 er svækket kommercielt efter overgangen til abonnement, konkluderer OMD i en analyse.

Godt tre måender efter introduktionen af abonnement, står det klart, at TV 2's ugentlige reklamedækning er faldet med ca. fem procentpoint, sammenlignet med tilsvarende uger i 2011.

Det skriver OMD i en nyhedsmail.

Per Fanefjord Laursen

TV 2 er svækket kommercielt efter overgangen til abonnement, konkluderer OMD i en analyse.

Godt tre måender efter introduktionen af abonnement, står det klart, at TV 2's ugentlige reklamedækning er faldet med ca. fem procentpoint, sammenlignet med tilsvarende uger i 2011.

Det skriver OMD i en nyhedsmail.

Den ugentlige reklamedækning i uge 3-14 var 81,2 procent i 2011 - mod 75,8 procent i år. Det er målt som ét minuts sening på nationale reklameblokke i målgruppen 15-50 år. Målt som fem minutters sammenhængende sening, er den ugentlige dækning faldet med op imod 6 procentpoint.

Alvorligt tab af share
TV 2 hovedkanalens seerandel faldt i samme periode med 2,2 procentpoint. Det kalder OMD's Trading & Media Research Director Lene Laudrup Bølling et betragteligt tab.

"I perioden har vi oplevet to uger med ekstraordinært stort fald. Dels i uge 10, hvor TV 2´s seerandel var historisk lav med 23,4 procent opgjort i personer 15-50 år – og dels i påsken, der resulterede i en seerandel i uge 14 på kun 23 procent i det nationale univers," skriver hun.

OMD noterer også, at DR overraskende også er ramt på share. Få havde på forhånd spået, at DR ville blive påvirket negativt af TV 2's overgang fra gratis- til betalingskanal.

Ikke desto mindre tabte DR1 i samme periode 2,7 procentpoint i seerandele og befinder sig i dag på et historisk lavt niveau.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også