Strøm: Ikke en vellykket påske

TV 2's udbytte af påsken var lige så elendigt som vejret: Hovedkanalen og hele TV 2-gruppen leverede historisk lave seerandele. SBS TV og flere nichekanaler var vinderne.
Per Fanefjord Laursen

Normalt falder tv-forbruget i påskeferie-ugen, men i år betød det kolde vejr, at det daglige tv-forbrug steg.

“Det var godt nyt for tv-mediet, dog blev den stigende tv-sening ikke jævnt fordelt,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

”TV 2-gruppen løb ind i en meget svær uge, som var atypisk. Hvorvidt det skyldtes programudbuddet i påsken, vejret eller bedre tilbud på andre tv-kanaler, er svært at sige noget endeligt om.   Faktum er, at TV 2 lagde sig på det laveste niveau nogensinde,” siger han.

Svag filmpakke
TV 2-hovedkanalen faldt fra en share på 32,8 procent i uge 13, til en historisk lav 30,4 share i uge 14. Selvom både Zulu og Charlie gik frem, faldt TV 2-gruppens samlede share til 45,2 procent, hvilket også er historisk lavt.

“Det er værd at notere, at ingen af TV 2's programmer rundede 900.000 seere i påskeugen. Flere forhold spillede ind; der manglende lokomotiver, og TV 2-hovedkanalens filmudbud syntes svagere end normalt. Topfilmen i påsken var således lørdagens ’Crocodile Dundee II’ med 586.000 seere!,” siger han.

Programdirektør Palle Strøm erkender, at påsken var hård ved TV 2.

“Påskeugen har altid været rigtig svær for TV 2, fordi der opstår en markant segmentering, og de store skarer af seere er ude af rejse eller er gået i haven. De tilbageværende ser meget spredt. Derfor vinder de mindre kanaler frem. Når det er sagt, synes jeg ikke, vores påske i år var vellykket overhovedet,” siger Palle Strøm.

Blød lussing til TV3
TV3 formåede ikke at lukrere på et svagere TV 2. TV3 mistede 0,5 sharepoint, og det samme gjorde TV3+. TV3 Puls blev på samme niveau som i forrige uge.

Samlet set betød det, at TV3-gruppen gik fra en 25,4 share til 24,3 procent i uge 14. Tabet skete på trods af, at TV3+ lokkede med Champions League returopgøret mellem AC Milan og FC Barcelona, hvor 364.000 så med. 212.000 fulgte rivalopgøret mellem FCK og Brøndby torsdag kl. 18.00.

SBS afhængig af engelsk fodbold
Til gengæld var det SBSmedia, der samlede det tabte op. SBS-kanalerne gik samlet set 0,6 point frem til en 18,4 share.

“SBS styrke ligger næsten udelukkende i 6’eren, der vandt de 0,6 sharepoint. 6’eren er primært båret af Premier League dækningen henover weekenden den 7 og 8. april.”

Både Kanal 4 og 5 ligger på niveau med uge 13. På kanal 5 faldt ’Big Brother’ til et gennemsnit på 116.000 seere, hvilket er et markant fald fra de forrige ugers fremgang i seertal.

Nicher vokser 
Med til det samlede billede af markedet hører, at flere små nichekanaler får stadig bedre fat. TV 2, TV3-gruppen og SBS sætter sig traditionelt på omkring 90 procent af den kommercielle sening, men i uge 14 var de tre nede på 87,9 procent. Især TLC og TV 2 Sport gik frem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også