MediaWatch

Global: Microsoft indleder patent-krig

Microsoft køber 800 patenter af AOL, Pinterest er nu det tredje mest populære sociale medie i USA, og Viacom og Youtube tørner sammen i retten igen ...


Microsoft indleder patent-krig
800 patenter til en værdi af en milliard dollars. Det er, hvad Microsoft i går anskaffede sig hos den amerikanske mediegigant AOL. Patenterne kan bruges i forbindelse med smartphones og tabletter og involverer grundlæggende funktioner som søgning, email og online reklamer, skriver New York Times. Ifølge avisen er det en del af en patent-krig, hvor bl.a. Google har købt patenter af Motorola, og hvor selskaberne forventes at vil kræve penge ind hos smartphone-producenterne for licens til patenterne.

Pinterest kravler op ad listen
Det sociale medie Pinterest, hvor brugerne kan dele billeder på en virtuel opslagstavle, bliver stadig mere populært. Pinterest er nu det tredje mest populære sociale medie i USA og sender dermed medier som LinkedIn og Tumblr ned på listen. Det skriver CNET. Pinterests trafik steg med næsten 50 procent mellem januar og februar og opsamlede 21,5 millioner nye brugere i løbet af den sidste uge i januar.

Viacom og Google i retten igen
I 2010 sluttede en retssag om overtrædelse af copyright-loven mellem tv-imperiet Viacom og Youtube. Men nu ser sagen ud til at blusse op igen, skriver The Next Web. Sagen handler i korte træk om, at Viacom beskylder Youtube - der ejes af Google - for bevidst at videregive materiale fra Viacom uden tilladelse og dermed bevidst overtræde loven. I 2010 vandt Youtube sagen, men nu har Viacom fået rettens ord for, at sagen kan gå om på et højere niveau i det amerikanske retssystem.

Tablets og tv hænger sammen
Ipaden i den ene hånd og fjernbetjeningen i den anden. Sådan ser det ud i mange amerikanske hjem. I hvert fald skriver paidcontent.org, at 88 procent af amerikanerne med en tablet bruger deres håndholdte computer samtidig med, at de ser fjernsyn. Dermed er der ifølge hjemmesiden et stort potentiale for reklamer, der skaber synergi mellem de to medietyper.

Kinnevik fik ekstra fem pct. af Metro
Kinnevik-koncernen har øget sin aktiepost i Metro International til 95 procent og har mere end fordoblet sin ejerandel af gratisaviskoncernen, efter selskabet lagde bud ud på koncernen i begyndelsen af året. En forlænget budrunde har givet Kinnevik ekstra fem pct. af aktierne, heriblandt de aktier som Metro Internationals fortrinsvis svenske topledelse har solgt fra. og Metro skal nu afnoteres af børsen i Stockholm. Det skriver nyhedsbureauet Direkt ifølge Resume.se.

- TBC

 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs