Berlingske: Fair prisleje for brugerbetaling

Samme strategi, men i nye rammer.

Det lader til at være devisen på Berlingske, som i dag lancerer tre nye betalingsuniverser. Der er tale om henholdsvis to plus-koncepter, 'Berlingske Plus' og 'Business Plus' for private, som fungerer på samme måde, som BT Plus gør i dag, samt et 'Business Premium', der henvender sig til virksomheder.

Samme strategi, men i nye rammer.

Det lader til at være devisen på Berlingske, som i dag lancerer tre nye betalingsuniverser. Der er tale om henholdsvis to plus-koncepter, 'Berlingske Plus' og 'Business Plus' for private, som fungerer på samme måde, som BT Plus gør i dag, samt et 'Business Premium', der henvender sig til virksomheder.

”Vi har lavet det her, fordi vi kan se, at det virker. Infoshoppen og BT Plus har været en stor succes, og det bygger vi så videre på,” forklarer Morten Asmussen (foto), der er udviklingsredaktør på Berlingske Business.

The public business man
Med Berlingske Plus går folkene i Pilestræde efter, hvad Morten Asmussen kalder ”the public man”, hvilket vil sige læsere, der går særligt meget op i samfund, politik og kulturliv. På samme måde sigter Business Plus på ”the business man”, der er særligt interesseret i privatøkonomi, job og karriere.

”Vi kan se, at hvis vi laver guides og handlingsanvisninger på et tidspunkt, hvor det er aktuelt, så er folk villige til at betale, hvis de føler, at de får oplysninger, de kan bruge i forbindelse med f.eks. boligkøb og bankøkonomi. På den måde får indholdet en særlig karakter, som ikke er produceret ud fra traditionelle nyhedskriterier. Det er simpelthen et andet produkt,” fortæller han.

Løssalgsprisen på plus-koncepterne varierer fra cirka 10 kr. og opefter, imens et abonnement kan købes i en måned for 29 kr. og et år for 249 kr.

Bred målgruppe
Prisen for virksomheder, der vil være kunder til det nye Business Premium-produkt, er til gengæld noget højere - som en aktør også bemærker i sin vurdering af betalingskoncepterne. Her er løssalgsprisen omkring 1000 kr. stykket for nogle af de brancheanalyser, der kan købes, mens abonnementsprisen er 6000 kr. for et halvt og 10.000 kr. for et helt år.

Her får kunder adgang til både analyser, artikler og virksomhedsoplysninger om alle danske anparts- og aktieselskaber via et nyt samarbejde med BIQ Erhvervsinformation, og på den måde bliver konceptet en direkte konkurrent til JP Pro.

”Målgruppen er både store og små virksomheder, der kan se en interesse i at samle deres business-intelligence ét sted, som samtidig er integreret med deres nyhedsoversigt. Det vil typisk være ledere, virksomhedsejere og større virksomheder,” siger Morten Asmussen.

Men hvordan har I tænkt jer at ramme så bred en målgruppe?

”I øjeblikket er der mellem 70-80 brancheanalyser på sitet, og hver uge kommer der en ny. Derfor vil der være noget for enhver smag. Og så rammer vi jo både den specifikke branche, men også dem som er leverandører og aftagere til produkterne.”

Men tror du, at små virksomheder vil give 10.000 kroner om året for eksempelvis en analyse af danske vinbønder i Danmark, som man kan finde på jeres site nu?

”Nu er det jo ikke kun analyser om danske vinbønder. Tværtimod er der jo mange brancheanalyser, og de koster 1000 kroner stykket, og med alle de analyser, der er nu, får du alene analyser for en værdi, der er over 50.000 kr. Samtidig får du andre services, som også koster meget andre steder. Så alene på de features er penge hurtigt tjent ind.”

Nyt navn til Brancheportalen
Endelig bliver Berlingskes Brancheportal også en del af Business Premium-pakken, men skifter navn til Business Direct. Portalen har været målrettet små- og mellemstore virksomheder, som via portalen har haft mulighed for at have en profil og udsende pressemeddelelser og produktnyheder.

Ifølge Morten Asmussen har portalen præsteret godt, men:

”Brancheportalen er blevet opfattet som et mere omfattende produkt, end det reelt var. Det gav et indtryk af, at man kunne mere, men reelt er det bare en service, hvor man kan offentliggøre pressemeddelelser. Men vi ville ikke have videreført konceptet, hvis vi ikke mente, at det var en succes,” siger Morten Asmussen, der fortæller, at de eksisterende kunder på Brancheportalen også får adgang til det nye Business Direct.

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også