MEC: Politiken-satsning er dårligt nyt for Stiften

Når Politiken snart starter deres nye salgskontor op i Århus, er der lagt op til fornyet krig på markedsandele i landets andenstørste by.

Målet for Politiken er 1500 nye abonnenter inden årets udgang, og det kan godt lade sig gøre, mener printmanager Sine Hermansen i mediabureauet MEC, der også har kontor i Århus:
Thomas Bo Christensen

Når Politiken snart starter deres nye salgskontor op i Århus, er der lagt op til fornyet krig på markedsandele i landets andenstørste by.

Målet for Politiken er 1500 nye abonnenter inden årets udgang, og det kan godt lade sig gøre, mener printmanager Sine Hermansen i mediabureauet MEC, der også har kontor i Århus:

”Politiken har i forvejen et godt tag i Århus med omkring 25.000 læsere i hverdagene. Og hvis de øger salgsindsatsen i området, lyder det bestemt ikke urealistisk med målet om 1500 nye abonnenter.”

Salgskontor mod trenden
Hun finder det dog bemærkelsesværdigt, at Politiken ser et behov for et egentligt salgskontor i byen.

”Berlingske har nedlagt deres aktiviteter i Århus og centraliseret salget i Pilestræde. Så derfor virker det lidt underligt, at Politiken går den stikmodsatte vej. Jeg kan ikke rigtig se, at det skulle være nødvendigt. Især ikke når de har en søsteravis i området,” siger Sine Hermansen.

Kan ramme Stiften hårdt
Hun mener, at Politikens satsning kan komme til at ramme i især Århus Stiftstidende hårdt:

”Det samlede niveau af avislæsere i Århus vil ikke blive større i årene fremover, og derfor kommer aviserne kun til at stjæle markedsandele fra hinanden. Og lykkes Politiken med deres initiativ, og fortsætter Århus Stiftstidende deres nedadgående udvikling, så varer det ikke længe før, at Politiken har lige så mange læsere i byen som Stiften,” siger hun og forudser derfor kommende modtræk fra såvel Århus Stiftstidende som JP Århus.

Lokal insats vil gavne
Omvendt tvivler Sine Hermansen dog på, at Politiken vil stå stærkere på det lokale annoncemarked som følge af satsningen:

”Prissætningen er allerede temmelig attraktiv i Århus-området, fordi der i forvejen er mange muligheder for medieplanlægning. Derfor er der nok ikke meget at vinde i forhold til de lokale annoncører, med mindre de vil lave nogle helt nye og særskilte annonnceløsninger. Men på landsplan vil det naturligvis gøre Politiken endnu mere attraktiv.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også