“Fodbold er en slags game changer”

Børsen-journalist Poul Funder udgiver bog om pengenes veje og vildveje i top-fodbold. Google og Apple kan måske blive nye aktører på rettigheds-markedet.
MediaWatch

Til daglig skriver Poul Funder mediehistorier til Børsens læsere, men fredag 30. marts udkommer hans bog om den pengemaskine, som international fodbold har udviklet sig til i et krydsfelt af eksorbitant dyre tv-rettigheder, sponsorater og kontrakter. Nye aktører kan være på vej ind på rettighedsmarkedet til fodboldindholdet, der trods prisvæksten fortsat kan være en “game changer” for en tv-kanal, ifølge Poul Funder, som her besvarer en Q&A om sin nye bog.

Hvorfor har du skrevet en bog om pengene i europæisk fodbold?

”Fordi det er en umiddelbart fascinerende historie om en sport, der på 15-20 år er vokset fra at omsætte relativt beskedne summer til at være en industri, som i dag er større end musikbranchen, og tæt på at matche filmindustrien i forretningsomfang. Det er også en historie med direkte relevans for mediebranchen. For selvom man måske ikke tænker over det, så er fodbolden grundlæggende en medieforretning, i hvert fald på indtægtssiden. Tag f.eks. italiensk fodbold, hvor tv og sponsorater udgør ca. 80 pct. af indtægterne. I Spanien og England er den andel over 70 pct. Fodboldens økonomiske revolution siden 1990erne havde været utænkelig uden den samtidige forvandling af tv-branchen og professionaliseringen af sponsor-området.”

Hvem er den henvendt til - og hvad kan målgruppen bruge den til?

”Folk, der er interesseret i både fodbold og forretning, vil nok få mest ud af bogen. De fleste fodboldbøger tager naturligt nok udgangspunkt i enkelt-stjerner eller -hold. ”Spillet om milliarderne” giver et bredere vue over europæisk fodbold, netop forstået som en branche. I krydsfeltet mellem økonomi, fodbold og forretning ligger der mange spændende historier.”

Prisen for bl.a. tv-rettigheder til fodbold er skyhøje - hvordan vil prisen udvikle sig fremover tror du?

”De store tv-rettigheder er en knap og unik vare. En Barcelona-fan kan ikke spises af med en kamp i den spanske anden division. En Liverpool-tilhænger gider næppe se græsk divisions-fodbold. Så udbuddet af den rigtige vare er begrænset og efterspørgslen stigende, fordi der kommer stadig flere tv-aktører, der har brug for fodbolden til at profilere sig. Rettigheder sælges også typisk for lange perioder, tre-fire år. Det gør dem mindre afhængige af konjunktur-udsving og tenderer til at holde hånden under deres værdi i krisetider. Derfor er fortsat prisvækst sandsynlig - med det forbehold at store skift i tv-branchens forretningsmodel, hvis teknologien f.eks. for alvor begynder at gnave i de store kanaler og distributørers markedspositioner, kan ændre billedet.”

Hvorfor er fodbold så vigtig for tv-selskaberne, at de poster hundrede af millioner i dem - og kan det betale sig for dem?

”Fodbolden er i mange tilfælde ikke profitabel for tv-selskaberne isoleret set. Men fodbold er en slags ”game changer” for en given kanal. Hvad ville TV3+ være uden Champions League og Superligaen? Kunne 6’eren (SBS-kanal, red.) have sikret sig et så hurtigt gennembrud uden Premier League? For tv tjener fodbolden andre formål end blot de kortsigtet lønsomheds-orienterede. Den kan flytte langsigtede markedsandele. Det er der mange nye aktører, som har fået øjnene op for. Derfor er Al Jazeera i gang med at etablere sig som en aktør på markedet for europæisk fodbold-tv. Det er heller ikke utænkeligt, at helt andre typer investorer kunne følge efter - måske endda store teknologi-koncerner som Google eller Apple, hvis de for alvor får appetit på indholds-delen.”

Du skriver normalt om medier - og går nu kritisk til den internationale fodbold i din bog - er danske sportsjournalister gode nok til det generelt?

“Sportsjournalistikken er de senere år blevet langt mere opmærksom på den økonomiske spillebane - og bedre til at beskrive og analysere den. Men dens hovedfokus er naturligt nok fodboldens ‘indhold‘ - spillet på banen og de udøvendes præstationer. I dag er fodbolden bare blevet så stor som europæisk og global industri betragtet, at det giver god mening at betragte den også med andre briller på. Der tror jeg, at erhvervsjournalister kan puste noget frisk luft ind i dækningen af sporten.”

 

Poul Funder Larsen: Spillet om milliarderne, Gyldendal Business.
International fodbold er på få år blevet en pengemaskine uden sidestykke. Tv-kontrakter for milliarder, kæmpe-sponsorater og udsolgte stadionpladser, har forgyldt fodboldens storhold. Men sporten er også på en farefuld færd i krydsfeltet mellem følelser og forretning, lyder det i forlagets omtale.

 

 

 

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også