DR efter Gabold: Hvor står Nikolaj og Julie?

DR’s nye dramaledelse står på skuldrene af den afgående dramachef og en tradition, som den vil følge i respekt; men også afsøge nye veje – måske inspireret af højkonjunkturen i amerikansk tv-drama.
Per Fanefjord Laursen

Ingolf Gabold trækker sig i dag som DR's dramachef op til sin 70 års fødselsdag. Dermed siger han farvel og tak til DR, hvor han har stået i spidsen for en stribe roste og meget sete danske dramaserier siden 1999.  

Tidligere dramachef i DR, Rumle Hammerich, der i dag er underviser på den norske filmskole, forventer, at DR’s dramaproduktion vil fastholde den linje, som Ingolf Gabold og kollegaer har lagt.

Rumle Hammerich, der var dramachef i DR i perioden 1994-99, fremhæver, at Ingolf Gabold og stab er lykkedes med at producere dramatik i en meget høj kvalitet.

“I Ingolfs regeringstid er det endvidere lykkedes afdelingen at producere lange serier, der var lette i tonen men uden at miste tyngden. Serier som ’Nikolaj og Julie’ og ’Lykke’; noget vi i min tid som chef ikke lykkedes med," siger han og uddyber:

“Den nye chef, Piv Bernth, er om nogen bevidst om den tradition, hun står på skuldrene af, og jeg er sikker på, at hun netop i respekt for denne tradition vil finde nye veje og muligheder. Truslen ligger måske mere på det overordnede niveau, at man ikke splitter afdelingen og lægger for mange produktioner ud af huset, så det kreative ejerskab forsvinder. Det er mennesker med en fælles vision der skaber kvalitet, ikke systemer.”

Rumle Hammerich håber, at DR vil huske, at tv-dramatik er langtidsholdbart og en god forretning. Det kan genudsendes, hvis det holder den rette kvalitet.

Berendt og Reich holder linjen
Dramachef på Nordisk Film, Lars Feilberg, forventer ikke radikale ændringer i DR Dramas produktion - for hvorfor ændre på en stil, der har haft stor succes.

“Men Piv Berendt og Nadia Kløvedal Reich, der begge er dygtige folk, vil højst sandsynligt holde fast i de grundlæggende principper for udvikling og produktion, som One-man-one-vision og den brede målgruppe. De vil dog helt sikkert forsøge at sætte deres mærke med ændringer på det indholdsmæssige."

Plads til det skæve og udfordrende
Lars Feilberg spår også, at de to vil skæve til den højkonjunktur, som amerikansk tv-drama er midt i. Den kommer delvis fra betalingskanalerne HBO, AMC, TNT og Showtime, der kan tale frit og uden om de begrænsninger, broadcast tv har, fordi broadcast tv i USA sender under FCC-reglerne.   

“Det giver plads til skævheder, moralske udfordringer og tvivlsomme karakterer. Det kan TV 2 have meget svært ved som kommerciel kanal, men her kan DR komme på banen med drama, der bevæger sig lidt længere ud end normalt."

Det vil dog kræve, at DR får midler til at åbne et hverdags timeslot til tv dramatik, så man ikke er bundet til det perfekte søndags timeslot, der imidlertid også er forventningsfuldt og frihedsbegrænsende, lyder opfordringen fra Lars Feilberg til DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også