Q1: P4 og PopFM vandt lytterandele

Popmusik for de voksne, tilsat regelmæssige nyheder og trafik-updates, var den radiococktail, der vandt lyttere i 1. kvartal.
Per Fanefjord Laursen

Modnet popmusik med nyheder og trafik er en eviggyldig god radiococktail, der tilsyneladende nyder ekstra popularitet i disse måneder.

Det er i hvert fald P4 og Pop FM, der er de store vindere på radiomarkedet i første kvartal 2012, målt på share, viser en status udarbejdet af DR Medieforskning.

P4 er i forvejen landets suverænt mest benyttede radio, men den steg alligevel med 1,1 procentpoint i 1. kvartal forhold til 2011. Pop FM voksede med hele 1,4 procentpoint til 3,2 procent.

P3 blødte
P2 Klassisk blev ikke overraskende kvartalets taber. Radioen måtte miste andele, efter tabet af FM-sendetid i dagtimerne. P2 Klassisk afleverede 2,6 procentpoint, mens P3 blødte med 2,5 procentpoint. Radio 100 slap billigere og tabte 0,6 procentpoint.

“I år har indtil nu ikke været et kæmpe stort nyhedsår, det er nok en af forklaringerne på, at vi (P3) ligger lidt under niveauet fra sidste år,” sagde radiochef Tor Arnbjørn for nylig. En anden årsag er formentlig, at P3 havde relativt stor udskiftning på værtsfronten i 2011, sagde han.

PopFM en klar vinder
Vender man blikket mod den ugentlige dækning, er markedsbilledet lidt anderledes.

Der var kun en reel vinder i årets første tre måender, nemlig den SBS/Berlingske ejede Pop FM, som tiltrækker rundt regnet 25 procent flere lyttere siden 1. kvartal 2011. En konkret årsag er, at PopFM var oppe i høje lyttertal med nonstop julesange, og mange af de lyttere blev altså hængende i det efterfølgende kvartal.

Alle andre de radiokanaler på nedenstående top 10 har mere eller mindre tabt dækning.

Den generelle radiolyttetid er faldet fra 126 minutter pr. dansker pr dag 1. kvartal i 2011- til 124 minutter pr dansker pr dag i 2012.

Top-ti målt på ugentlig nettodækning:

1 P4  2.839.000
2. P3 2.255.000
3. NOVAfm 1.289.000
4. The Voice 742.000
5. P1 669.000
6. Pop FM 641.000
7. Radio 100 528.000
8. P2 Klassisk 450.000
9. DR P7 Mix 402.000
10 Radio24syv 299.000

Kilder: Gallup, DR. Uge 1-12.
Hverken P7 eller Radio 24syv sendte i 1. kvartal 2011.
Bemærk: Radiokanalerne i ovenstående artikel har ikke jævnbyrdig distribution.

Læs også: Q1: Flest skrammer i TV 2-lakken
Læs også: Q1: De små trænger ind på DR1 og TV 2

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også