Q1: Flest skrammer i TV 2-lakken

SBS TV træder kommercielt styrket ud af 1. kvartal, uden Big Brother kan tage æren. Mens TV 2-gruppen af flere årsager må indkassere flest skrammer.
Per Fanefjord Laursen

Flere elementer gik op i en højere enhed for SBS TV i første kvartal 2012. Resultatet blev en gevinst på 1,4 sharepoint til en andel på 16,8 procent af den kommercielle tv-sening.

Den tunge millioninvestering i ‘Big Brother’ til Kanal5 bidrager pænt, men sandheden om SBS’ vækst siden 1. januar inkluderer flere elementer.

“Der er faktisk ekstraordinært mange forskellige faktorer, der påvirker SBS og alle de kommercielle seerandele i dette kvartal,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“SBS’ fremgang skyldes tre ud af fire kanaler. 6’eren med Premier League-kampe driver mest vækst, og selv Voice TV bidrager. En anden faktor er, at SBS-kanalerne har vundet tilstedeværelse i flere husstande, i takt med at Boxer TV de senere måneder har vundet nye kunder.”

TV3 overhalet
Målt på adfærdsbestemt penetration er Kanal5 nu større end hovedkanalen TV3. De nye officielle 'rigtige' penetrationstal offentligøres i begyndelsen af april.

“SBS’ sharefremgang er bemærkelsesværdig, og især SBS’ dækning. Den ugentlige dækning er nu helt på højde med TV3-kanalerne,” noterer Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

TV3-gruppen må derfor ikke uventet betale noget af prisen, når SBS opruster på reality og har succes med fodbold. De tre TV3-kanaler taber 0,4 sharepoint til en andel på 22 procent.


Strukturproblemerne
Det er imidlertid TV 2-gruppen, der får flest skrammer og falder 3,9 procentpoint til 51,5 procent. En del af tabet er strukturelt - hovedkanalens seeropbakning er sivende (- 3,1 point), som led i den stigende fragmentering. Zulu formår ikke at kompensere, men taber selv 0,6 pointprocent.

“TV 2s problem er strukturelt i flere lag. Den uundgåelige fragmentering rammer hovedkanalen, samtidig er der i dette kvartal kommet flere multikanal husstande. Endelig må en mindre del af sharetabet  tilskrives, at TV 2 kortvarigt mistede husstande efter indførslen af abonnement,” siger Flemming Jensen, der spår at TV 2 stadig er 2-3 penetrationspoint under niveau.

Ny Discovery gruppe
Lægger man Discovery Channel sammen med den nye søsterkanal TLC, får man Discovery-gruppen, der har vundet hele 1,4 sharepoint i kvartal, og holder en andel på knap fire procent.

Flere andre mindre kommercielle tager sig også en større bid af seningen, herunder National Geografic, VH1, Canal9 og TV 2 Sport.

Læs også: Q1: P4 og PopFM vandt lytterandele
Læs også: Q1: De små trænger ind på DR1 og TV 2

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også