Q1: De små trænger ind på DR1 og TV 2

Hovedkanalernes erodering fortsætter i 1. kvartal, mens SBS TV og flere nichekanaler gnaver sig ind på de store aktører.
Per Fanefjord Laursen

DR1 og TV 2 blev igen tv-markedets klare tabere i første kvartal 2012.

DR’s fem tv-kanaler er samlet 'kun' faldet med 0,7 sharepoint til 29,3 procent, men som omtalt for nylig i flere artikler er det udelukkende DR1, der mister opbakning - trods rekordsening på DR1 fredag aften til ‘X Factor’.

DR luner sig formentlig ved nichekanalernes pæne andele, men hovedkanalens svækkede tilstand har udløst strategiske overvejelser i DR-ledelsen om en udvidelse af DR1s primetime efter sommerferien.

TV 2-gruppen indkasserer også et mærkbart tab på 2,4 point. Også her er det hovedkanalen der betaler prisen.

TV 2-gruppens fem kanaler er dog fortsat den absolut stærkeste aktør på markedet med en andel på 35,1 procent.

Erodering af hovedkanaler
“Det er igen historien om, at hovedkanalerne må aflevere seerandele - men ikke fordi de begår fejl eller har specielt dårligere programmer,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“Eroderingen drives af de mange små kanaler, der alligevel formår at gnave sig til en andel af seningen. Det element spillede i høj grad ind i dette kvartal, hvor eksempelvis TV2 Charlie har øget sin andel med 0,6 point og Canal9 med 0,4 procentpoint,” siger Flemming Jensen.

“Når det gælder TV2s erodering, taber hovedkanalen formentligt cirka et sharepoint alene på tabet af husstande, da TV 2-abonnement blev introduceret,” tilføjer han.


Sandheden om SBS
Tv-markedets sejrherrer i første kvartal blev SBS TV, der har vundet knap ét sharepoint til en andel på 7,5 procent.

Den tunge investering i et fire måneders ‘Big Brother’ forløb på Kanal5 bidrager pænt, men sandheden om SBS’ vækst er, at flere SBS-kanaler - især 6’eren - har gjort det lidt bedre siden 1. januar.

Med til billedet hører, at SBS-kanalerne har vundet tilstedeværelse i mange flere husstande, i takt med at Boxer TV de senere måneder har vundet tusindvis af kunder.

De tre TV3-kanaler står fast på 9,3 procent af tv-markedet.

Læs også: Q1: Flest skrammer i TV 2-lakken
Læs også: Q1: P4 og PopFm vandt lytterandele

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også