Skaaning: Den store vækst ligger på web

Printavisen skal stadig tage markedsandele, men flere ressourcer rykkes over på web og mobil med relanceringen, siger BT-boss, Olav Skaaning Andersen.

Relanceringen af BT på print og net ændrer ikke kun avisens og netavisens udseende, men rykker samtidig også fordelingen af ressourcer mellem de to platforme.

"Vores journalister producerer til alle platforme, men når vi lancerer en ny app, nyt web- og mobilsite giver det selvfølgelig behov for øget ressourceallokering til web fra print. Det vil dreje sig om et tocifret procenttal. Generelt skriver alle medarbejdere til alle platforme, men med den digitale vækststrategi, vi har, er allokeringen nødvendig. Vi gør det rigtig godt på print, hvor vi har overhalet Ekstra Bladet, men den helt store vækst for os ligger på net og mobil," siger ansvarshavende chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT.

12 pløkker på Bt.dk
De ekstra kræfter skal bl.a. tilføres for at løfte en af de væsentligste nyskabelser, BT special, der skal sørge for at Bt.dk hver time sætter dagsordenen.

"Ud over breaking news og quick news, som giver nyhedsoverblikket, indfører vi BT special på Bt.dk, hvor vi lover en unik BT-nyhed hver time fra klokken otte, og som vi også vil gøre mere ud af, at fortælle læserne er på vej. I stedet for én daglig pløk på avisen, får vi 12 på Bt.dk," siger Olav Skaaning Andersen, der uddyber, at BT fremover generelt vil tage læserne mere med ind i maskinrummet og inddrage dem i processen - også i søndagsavisen, hvor et nyt opslag blandt andet vil sætte fokus på presseetiske og -kritiske spørgsmål "fra vor egen verden".

Hvad er jeres mål på nettet - skal I stadig være uafhængige af print i 2015, som I tidligere har nævnt?

"Vores mål er, at vi i 2015 dagligt skal være i kontakt med en mio. danskere via alle platforme," siger Olav Skaaning Andersen, der uddyber, at det i BT's regnestykke betyder en vækst på omkring 30 pct.

Potentialet mellem EB og morgenaviserne
"Vi skal være i berøring med langt flere danskere. Vi skal fortsætte med at tage markedsandele på print, men væksten ligger først og fremmest på web og mobil. Ambitionen om at slå Ekstra Bladet digitalt har vi også, selvom det nok ikke bliver i morgen, det sker," siger Olav Skaaning Andersen, der generelt ikke ser Ekstra Bladet som den direkte konkurrent og den, der alene kan tages markedsandele fra.

"Vores fokus er mere på rummet mellem Ekstra bladet og morgenaviserne. Morgenaviserne bliver mere og mere elitære og får en mere og mere snæver målgruppe af pengestærke, veluddannede læsere. Der er et stort rum mellem Ekstra Bladet og morgenaviserne, hvor vi henvender os til læsere, der har lidt mindre indtægt og ikke har lange uddannelser, men som er meget interesserede i, hvad der foregår og gerne vil have det formidlet på en ordentlig måde og have nyheder med kalorier i. Det ser vi et stort potentiale i for BT, hvor vi ikke bare vil kunne tage lidt fra Ekstra Bladet, men også fra morgenaviserne," siger Olav Skaaning Andersen.

Styrket nyhedsbrand
Med relanceringen skal BT også geares som nyhedsbrand - en øvelse, der også vil skinne igennem kommercielt i den betalingsdel på nettet, BT Plus, som avisen lancerede sidste år.

"Vi vil også udvide Plus. Vi fortsætter med forbrug og sundhedsrelaterede emner, men vi arbejder også med andre journalistiske genrer," siger Olav Skaaning og nævner, at et større interview kunne være et eksempel.

Kommercielt skal tiltaget BT Shop Bt.dk hente nye indtægter. Nye annonceformater er ikke på bedding nu og her, men alle muligheder og døre står åbne for mediebureauer og annoncører i forhold til at komme med forslag til at prøve nyt af, lyder det fra chefredaktøren.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også