TV 2 affejer reklame-kritik

TV 2 afviser kritikken af, at koncernen maser sig ind på reklamemarkedet med billige produktioner. TV 2 går kun ind, når kunden vælger andre rådgivere fra, lyder svaret.
Per Fanefjord Laursen

I sidste uge mødte TV 2 kritik fra reklamebranchen, fordi stationen også servicerer annoncører med produktion af reklamefilm.

Kritikken er gået på, at TV 2's bruger sin styrke som førende reklamebærende medie og tv-juridisk omdrejningspunkt til at ’skære ind’ i planlægningsprocessen og underbyde små bureauer og producenter, der er i gang med en opgave for deres kunder.

Er det en god rolle for det statsejede, nu økonomisk bundsolide TV 2 at konkurrere på det pressede reklamebureau og reklameproduktion marked?

”99 procent af de kampagner, der kører på TV 2, er skabt via kundernes direkte relation til reklamebureauerne, og sådan skal det være. Det er bureauerne, der er mestre i reklameproduktion, og deres kreative indsats sikrer høj kvalitet i TV 2's reklameblokke,” siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen.

Problematikken kredser om en meget lille del af TV 2's kunder, forklarer Flemming Rasmussen. De henvender sig direkte til TV 2, fordi de oplever, at det for dem er dyrt at producere reklamefilm, og at indgangsbarrieren for at komme i gang med tv-annoncering derfor er høj.

”Langt de fleste af disse henvendelser drejer sig om simple, taktiske produktioner, og vi løser typisk disse opgaver i samarbejde med et reklamebureau og lægger produktionen ud til et produktionsselskab. På den måde fungerer vi som fødekæde til bureauerne og produktionsselskaberne.”

TV 2 servicerer også en håndfuld kunder med nogle lidt større produktioner, ofte i samarbejde med et reklamebureau.

Hvad er målet med at gå ind og sikre sig en bid af strategi- og produktionsopgaver på det private reklamemarked?

”Når bureauerne en sjælden gang imellem ikke er med inde over reklamefilmproduktionen, er det ofte, fordi kunderne har valgt bureauet fra, eller fordi opgaven ganske enkelt ikke er stor nok til bureauerne. Vi har faktisk oplevet, at bureauer har takket nej, og vi afviser altså ingen kunder, når de henvender sig,” siger Flemming Rasmussen.

TV 2 har ingen produktionsfolk ansat til at servicere kunderne, men nogle få medarbejdere, hvis primære funktion er at koordinere den kreative produktion til TV 2's egne kommercielle events og kampagner - eksempelvis i forbindelse med større sportsbegivenheder som EM i fodbold og OL til sommer, oplyser Jacob Fischer-Nielsen, der er TV 2's kommercielle marketingchef.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også