Annoncører bydes op til ny dans

Annoncører får nu muligheden for at betale en del af deres mediakøb ved hjælp af deres eget varelager. I dansk sammenhæng er der tale om ny udvidet bartermodel, hvor Orion Trading forenklet sagt stiller sig i midten af en barteraftale med fire parter; mod normalt to - annoncør og medie.
Per Fanefjord Laursen

Annoncører får nu muligheden for at betale en del af deres mediakøb ved hjælp af deres eget varelager.

I dansk sammenhæng er der tale om ny udvidet bartermodel, hvor Orion Trading forenklet sagt stiller sig i midten af en barteraftale med fire parter; mod normalt to - annoncør og medie.

Nu dansk tilstedeværelse
Den danske afdeling af Orion Trading etableres nu sidestillet med IUM og under ledelse af direktør Torsten Lehrmann, der har en fortid på både mediabureau, reklamebureau og mediesiden.

“Hos IUM har vi i flere år lavet barter-aftaler med en række af vores annoncører gennem vores Orion-kontor i London, hvilket bl.a. Georg Jensen og Magasin har haft stor gavn af. Vi samarbejder allerede i dag med en lang række danske medier omkring barter, og det har været en stor succes,” siger Torsten Lehrmann og minder om, at barter-handler er et meget udbredt fænomen på de store mediemarkeder, og han føler sig overbevist om, at både danske medier og annoncører vil tage imod denne mulighed.

Medier del af firkant
Den moderniserede bartermodel har en firkant af interessenter- annoncør, IUM, medie og Orion - der indgår i en relativ kompleks udveksling af varer og ydelser.

For medier tegner der sig to potentielle gevinster, hvis de indgår.

For det første åbner annoncørernes salg af deres varelager mulighed for, at medierne kan opnå højere budgetter. Derudover kan medierne stille deres reklameplads til rådighed som modydelse mod, at Orion investerer i dem.

Set fra anden anden side af bordet giver modellen annoncørerne mulighed for at anvende deres overskuds-varelager til at købe medier for - til varelagerets fulde værdi. Annoncørerne undgår dermed både tab på varelageret samtidig med, at de får et bedre cashflow og delvist kan finansiere deres mediaindkøb.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også