MediaCast: Kan 4000 læsere ændre en avis?

Hvad får en avis ud at lægge hus til en festival for 4.000 læsere? Hvorfor skal medier være "åbne", og hvordan kan en festival være en del af en digital strategi? Det handler denne uges MediaCast om.
Camilla Mehlsen

Hvad får en avis ud at lægge hus til en festival for 4.000 læsere? Hvorfor skal medier være "åbne", og hvordan kan en festival være en del af en digital strategi? Det handler denne uges MediaCast om.

Som den første avis nogensinde åbner den britiske avis Guardian dørene op for en festival med over 200 arrangementer. Guardian Open Weekend finder sted d. 24.-25. marts i London, og billetterne til ca. 540 kr. for to dages adgang er revet væk. Over 4.000 læsere har sikret sig adgang til at møde Guardians journalister og en lang række kulturpersonligheder og politikere, heriblandt den danske kulturminister, Uffe Elbæk.

Ugens gæst i MediaCast er arrangøren af Guardian Open Weekend, redaktør Madeleine Bunting. Hun fortæller i MediaCast om, hvorfor en avis skal åbne op for  sine læsere, og hvordan festivalen er en del af Guardians strategi om ”åbenhed” og vækst i en digital tidsalder.

"I think it will be a huge mistake to think this is a big money spinner. It is more about strengthening that relationship with your readers," siger Madeleine Bunting til MediaCast.

"If our readers who come this weekend enjoy themselves they will feel more positive about The Guardian, more inclined to trust The Guardian, and more inclined to buy it or to visit the website. Now those are valuable relationships and the Open Weekend from a purely commercial perspective will have achieved its objectives if it has facilitated those relationships," siger hun.

På kort tid er Guardian gået fra at være en printavis til at være et mediebrand med en stærkt voksende digital tilstedeværelse og en voksende porteføjle af kurser og arrangementer.

Forretningsmodellen er stadig afsøgende, men læsertallene taler et tydeligt sprog: 3,1 millioner mennesker læser Guardian hver dag – som avis, på nettet, på Facebook, Twitter mv.  Avisens Facebook app er blevet downloadet 8 millioner gange siden lanceringen for et halvt år siden, og Guardian har 2 millioner ”followers” på Twitter.

Hør mere om Guardian Open Weekend og også om den årlige mediebegivenhed, Guardian Changing Media Summit, som fandt sted d. 21.-22. marts i London. Først i MediaCast giver BBC’s teknologireporter Rory Cellan-Jones et kort overblik over historier og stemningen på Guardian Changing Media Summit, som han var vært for på den første konferencedag.

Hør MediaCast i player'en her på siden eller hent MediaCast i iTunes.


   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også