Global: Facebook-app driver Guardian-trafik


 
MediaWatch


 


Sociale medier dominerer trafik til Guardian
Det er kun et spørgsmål om tid før sociale medier slår søgemaskinerne som generator af trafik til Guardian, lød det fra Tanya Cordrey, leder af digital udvikling i Guardian News and Media på en konference for nylig, skriver Journalism.co.uk. For et halvt år siden stod Google for 40 pct. af trafikken til Guardian.co.uk, men siden lanceringen af avisens Facebook app, er der sket et dramatisk skift. Det skyldes blandt andet, at app’en gør det muligt at lade alle ens Facebook-venner se, hvad man læser, hvilket styrker trafikken. Allerede nu har Guardian genereret flere annonceindtægter via app’en, end de har brugt af midler på at udvikle den. App’en er downloadet otte millioner gange siden den blev lanceret for et halvt år siden.

Sløje franske oplagstal
Dagbladenes oplag faldt med 2,04 pct. i 2011 i Frankrig, ifølge nye oplagstal. Det er især den regionale presse, der er ramt med fald på 2,28 pct. mod de landsdækkende dagblades fald på 1,36 pct., hvilket tilsyneladende bliver betragtet som alvorligt, ifølge artiklen i Lemonde.fr, hvor man tydeligvis ikke følger med i de danske oplagfald, der er tættere på de fem pct. Også magasinpressens oplag dalede sidste år med 3,11 pct. Det gælder især sportsmagasiner (- 7,59 %), ungdomsmagasiner (-4,65 %) og "people"-magasiner, der i Frankrig af uransagelige årsager betyder magasiner om de kendte. De ugentlige nyhedsmagasiner holder derimod stand med et fald på bare 0,76 pct.

Verdens poesi-dag markeret med artikel på rim
En VG-journalist besluttede sig for at rime sig igennem en artikel på Verdens Poesidag, som FN står bag. “Når man skriver så meget har du ofte begrænset tid til at skrive det man skal. Men når man har tid er det morsomt og giver overskudd,” siger den 26-årige journalist blandt andet om sit påfund til Journalisten.no.

Problemet med Ipad3: Den er for god
Opløsningen på Ipad3-skærmen er så god, at det skaber problemer for diverse tablet-publikationer og websites, hvis billeder ikke nødvendigvis er gearet til den høje opløsning. Det skriver Theatlanticwire.com.

Site giver journalisterne ‘klik-jagt-vagter’
Mens hovedparten af journalisterne på det selvudnævnte gossip-site Gawker, der dog skriver mange seriøse nyheder, har en journalist hver dag en såkaldt “traffic-whoring duty”, der som navnet antyder har til formål at finde historier, som kan generere kliks og trafik til sitet, som kan omsættes til annoncekroner. De øvrige fire dage, kan journalisterne skrive længere historier. I gennemsnit producerer en journalist på klik-jagt 14 artikler om dagen, mens de øvrige journalister i gennemsnit producerer 1,3 historier dagligt. Det skriver Niemanlab.org, som også har en liste over Gawkers klik-hits.

Twitter - seks år og på vej mod at blive endnu mere irriterende
I starten kritiserede folk der ikke var på Twitter det sociale site for at være fyldt med ligegyldige opdateringer, men nu kommer kritikken mere fra folk på Twitter, der har holdninger til, hvad folk de følger burde tweete om og især, hvad de ikke burde tweete om. Det skriver Felix Salmon på Colombia Journalism Reviews site i forbindelse med, at Twitter fylder seks år. Jo flere folk vi følger på Twitter, som vi ikke kender, jo større tendens har vi til at blive irriterede på dem, mener han.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også