Bureau: Comedy-sats giver mening for SBS

Det nye comedy-vindue ‘7’eren’ på SBS’ Voice TV har en opløftende effekt på kanalens share. Voice TV/7eren løftede sig således til knap ét kommerciel sharepoint i sidste uge. Lige efter nytår indsatte SBSmedia program-vinduet, “7eren comedy’, i Voice TV fra 18-24.00. Vinduet indeholder især ældre komedieserier, som ’Frasier, Spin City’, ’Big Bang theory’ m.fl., og det har løftet kanalens shareniveau fra det hidtidige med rene musikvideoer.
Per Fanefjord Laursen

Det nye comedy-vindue ‘7’eren’ på SBS’ Voice TV har en opløftende effekt på kanalens share. Voice TV/7eren løftede sig således til knap ét kommerciel sharepoint i sidste uge.

Lige efter nytår indsatte SBSmedia program-vinduet, “7eren comedy’, i Voice TV fra 18-24.00. Vinduet indeholder især ældre komedieserier, som ’Frasier, Spin City’, ’Big Bang theory’ m.fl., og det har løftet kanalens shareniveau fra det hidtidige med rene musikvideoer.

Med til historien hører ’Big Brother Uncut,’ der bliver sendt søndag aften mellem 22-24.00 på Voice TV, i umiddelbar forlængelse af Live showet på Kanal 5. Dette format formåede at samle over 30.000 seere, hvilket er meget for Voice TV.

MEC tror, at knap ét sharepoint er et maksimum for Voice TV og 7’er- vinduet i nuværende model med temmelig gamle comedy-serier, der er vist rigtig mange gange før.

“Hvis de øger kvaliteten af programmerne, kan de godt løfte kanalen mere, men det er et område med meget skarp konkurrence fra bl.a. Zulu, så jeg kan ikke se dem krybe over 1,5 procent maksimum. Måske en to procent share over længere tid med meget bedre programmer.”

Er næste skridt ikke, som omtalt på MediaWatch, at rebrande kanalen som en ren comedy kanal ‘7’eren’, der kunne indtage rollen som en fjerde og stærkere SBS kanal?

“Musikvideo-kanaler har nok set deres bedste tid, så hvis SBS har overvejelser i den retning, synes det ikke ulogisk. Jeg tror også, at SBS har programlagret til at udrulle en ren comedykanal, men det kræver altså, at der i det findes nogle fyrtårne, der virkelig kan trække seere til - som ‘CSI’-serierne har gjort for Kanal5,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“Hvis SBS vil udfordre Zulu i dette segment, kræver det også, at man kommer med mere originalt comedy indhold og programlægger kanalen, så man tager fra Zulu - ikke fra egne kanaler.”

SBS har ingen umiddelbare planer om at ændre på The Voice TV, men er glade for det programvindue, som har styrket kanalen, oplyste selskabet for nogle uger siden.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også