DR1 voldsomt svækket på få år

Der er ingen tvivl om, at hovedkanalen DR1 i de seneste 5-6 år fremstår svækket - trods stabile succeser med tv-dramaer, X Factor, m.m. I 2004 var DR1's share faktisk steget lidt til 34,5 procent, men i 2011 landede den nede på 23,6 procent. I januar og februar 2012 ligger DR1 endda under de andre års niveau.
Per Fanefjord Laursen

Der er ingen tvivl om, at hovedkanalen DR1 i de seneste 5-6 år fremstår svækket - trods stabile succeser med tv-dramaer, X Factor, m.m.

I 2004 var DR1's share faktisk steget lidt til 34,5 procent, men i 2011 landede den nede på 23,6 procent. I januar og februar 2012 ligger DR1 endda under de andre års niveau.

Det er baggrunden for de overvejelser, der har været i strategi-enheden, DR Medier, om at udvide DR1's primetime og få kanalen genplaceret i seernes bevidsthed som en hovedkanal. Alternativet - ruten videre ned fra 23,6 procent ville for alvor true den rolle.

Der er flere forklaringer på DR1's vigende greb om seernes opmærksomhed – både strukturelle, strategiske og programmæssige – men konklusionen i DR Medier var, at DR1's højdepunkter er fine, men der er for mange almindelige hverdage, hvor DR1 ikke er konkurrencedygtig, siger kilder.

Stærk i primetime
DR1's share ligger på 29-30 procent af al sening målt både i tidsrummet kl 20-21.00 og 20-21.30. Kan man forlænge og udnytte den stærke position bedre, vil det påvirke hovedkanalen i opadgående retning, konkluderede centrale folk som mediedirektør Gitte Rabøl, DR1-chef Lotte Lindegaard, m.fl.

“Alle hovedkanaler i konkurrencemarkeder bløder, men DR1 har blødt mest. Det er meget svært at opstille en præcis diagnose, men jeg ser en kombination af forhold,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

”Over de senere år er der kommet stadig flere tv-kanaler. Mange af dem med forskellige tilbud, der bliver stadig mere interessante; det gælder DR’s andre kanaler og eksempelvis tilbud som TV 2 News, der med nyheder, kultur og finans godt kan appellere til loyale DR1 seere. Vi kommer heller ikke uden om, at som årene går, er der flere og flere, der vokser op uden en speciel loyalitet til DR1,” siger Flemming Jensen.

DR1 er faldet tre sharepoint siden 2009, hvor de nye DR-kanaler kom til, og hele ni sharepoint siden TV 2 News kom i luften.

DR modsat TV 2
DR’s strategi er nærmest den modsatte af TV 2's, der i de seneste år også har stirret bekymret på de blødende shares.

TV 2 har gjort alt for at forstærke ‘flankerne’ - det vil sige udkanten af fladen: efter 23.00 og senest formiddage i weekender. Og for tre år siden var det en overhaling og foryngelseskur af morgen-tv.

”DR’s fokus er primetime-timerne af public service hensyn. DR1 skal opleves af befolkningen som en hovedkanal, man skal ind på, når den folder sig ud i primetime. TV 2 har derimod en klar økonomisk interesse i at tage kampen om yderpunkterne af fladen. Hver eneste nye rating, TV 2 kan vinde, ligegyldig hvor i fladen, kan de sælge,” siger Flemming Jensen.

FAKTA:

DR1's share udvikling (3 år +)
2000: 32,8 pct.
2001: 32,0 pct.
2002: 32,3 pct.
2003: 34,1 pct.
2004: 34,5 pct.
2005: 32,4 pct.
2006: 32,2 pct.
2007: 31,0 pct.
2008: 28,6 pct.
2009: 26,3 pct.
2010: 23,6 pct.
2011: 23,6pct.

Kilder: DR, MEC, Gallup

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også