OMD’s broadcast-ekspert Claes Braagaard har ikke et færdigt svar på, om DR1's nye mediestrategi er klog, set ud fra seertal og flowmæssige ønsker.
Dertil er oplysningerne for få i skrivende stund.
“Alt afhænger af, hvad DR påtænker at vise kl. 20-21.30, og hvilket flow de ønsker at bygge, herunder placering af aktualitetsmagasinerne. Under alle omstændigheder ligner det dog en konkurrencemæssig styrkelse til DR på bekostning af de kommercielle tv-stationer," siger Claes Braagaard, OMD.
Han oplyser, at DR1's timeslot 20.00-21.00 år-til-dato holder 672.000 seere - fraregnet fredag med X-Faktor og søndage. Timeslottet 21.00-21.30 har i gennemsnit haft 689.000 seere år-til-dato.
“Med de rette programmer, som f.eks. ’Hammerslag’, ’Spise med Price’, ’Sporløs’, ’Kender du typen’ eller et lignende format, vil DR formentlig sagtens kunne øge deres seerandel i slottet 21.00-21.30 ved at flytte TVA. Hvis det derimod er planen, at vise tv-film kl. 20.00-21.30, vil det ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv være decideret dumt – den type formater har aldrig været en seermæssig succes.”
Han er mere i tvivl om DR1's aktualitetsmagasiner, hvis kommende placering er uklar. De har holdt 592.000 seere i gennemsnit år-til-dato kl. 21.30-22.00.
“Hvis den nuværende struktur fastholdes, og magasinerne flytter med TVA og bliver placeret overfor 22-Nyhederne på TV 2, får de et fald. Sammenholdt med det nuværende seerniveau i slottet 22:00-22:30, vil der dog formentlig stadig være tale om en styrkelse af DR1.”