OMD: Vi får et stærkere DR1

OMD’s broadcast-ekspert Claes Braagaard har ikke et færdigt svar på, om DR1's nye mediestrategi er klog, set ud fra seertal og flowmæssige ønsker.

Dertil er oplysningerne for få i skrivende stund.
Per Fanefjord Laursen

OMD’s broadcast-ekspert Claes Braagaard har ikke et færdigt svar på, om DR1's nye mediestrategi er klog, set ud fra seertal og flowmæssige ønsker.

Dertil er oplysningerne for få i skrivende stund.

“Alt afhænger af, hvad DR påtænker at vise kl. 20-21.30, og hvilket flow de ønsker at bygge, herunder placering af aktualitetsmagasinerne. Under alle omstændigheder ligner det dog en konkurrencemæssig styrkelse til DR på bekostning af de kommercielle tv-stationer," siger Claes Braagaard, OMD. 

Han oplyser, at DR1's timeslot 20.00-21.00 år-til-dato holder 672.000 seere - fraregnet fredag med X-Faktor og søndage. Timeslottet 21.00-21.30 har i gennemsnit haft 689.000 seere år-til-dato.

“Med de rette programmer, som f.eks. ’Hammerslag’, ’Spise med Price’, ’Sporløs’, ’Kender du typen’ eller et lignende format, vil DR formentlig sagtens kunne øge deres seerandel i slottet 21.00-21.30 ved at flytte TVA. Hvis det derimod er planen, at vise tv-film kl. 20.00-21.30, vil det ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv være decideret dumt – den type formater har aldrig været en seermæssig succes.”

Han er mere i tvivl om DR1's aktualitetsmagasiner, hvis kommende placering er uklar. De har holdt 592.000 seere i gennemsnit år-til-dato kl. 21.30-22.00.

“Hvis den nuværende struktur fastholdes, og magasinerne flytter med TVA og bliver placeret overfor 22-Nyhederne på TV 2, får de et fald. Sammenholdt med det nuværende seerniveau i slottet 22:00-22:30, vil der dog formentlig stadig være tale om en styrkelse af DR1.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også