"Først senere tager vi fat på salg af enkelt-artikler"

Nordjyske Medier kom ud af 2011 med et pænt overskud på cirka 20 mio. kr. efter skat, men omsætningen faldt ikke desto mindre med omkring ti mio. kr. Det slukne annoncemarked er hovedansvarlig, men dalende bladsalg stod for knap en tredjedel af tabet. Det skal en endnu stærkere digitale betalingssatsning bl.a. råde bod på, forklarer adm. direktør og ansv. chefredaktør Per Lyngby i '5 hurtige' om 2011-regnskabet.

MediaWatch

Nordjyske Medier kom ud af 2011 med et pænt overskud på cirka 20 mio. kr. efter skat, men omsætningen faldt ikke desto mindre med omkring ti mio. kr. Det slukne annoncemarked er hovedansvarlig, men dalende bladsalg stod for knap en tredjedel af tabet. Det skal en endnu stærkere digitale betalingssatsning bl.a. råde bod på, forklarer adm. direktør og ansv. chefredaktør Per Lyngby i '5 hurtige' om 2011-regnskabet.

1. Jeres digitale forretningsområderkompenserer endnu ikke for faldet i print-annoncer, men hvor var den digitale fremgang størst, og hvad bestod den i?

"Den samlede vækst i vores digitale medieforretninger var 25 procent fra 2010 til 2011. Lanceringen af vores nye lokalsites har sammen med vækst på guloggratis.dk, som vi ejer sammen med Fynske Medier, bidraget godt til det. Og bannersalget til vores hovedsite, nordjyske.dk, er vokset 31 procent fra 2010 til 2011."

2. Hvilke andre faktorer end annoncemarkedet har påvirket omsætningsfaldet?

"Faldet i den samlede annonceomsætning var på 1,8 procent svarende til syv millioner kroner i forhold til 2010. Resten - tre millioner kroner - er på bladsalg som følge af oplagsnedgang."

3. Hvilke digitale udviklingsprojekter, herunder betaling for indhold, I er på vej med i 2012? Og hvilken betalingsmodel hælder du mest til?

"Vi har netop lanceret ANR ungdomsuniverset, som er både net og mobil. Vi relancerer om et par måneder nordjyske.dk på både net og mobil med gratis nyheder af hensyn til trafikken. Begge lanceringer bygger på en ny platform for digitale udgivelser, hvor vi anvender såkaldt device detect, så indholdet tilpasser sig det apparat, man tilgår os fra. Det er med andre ord platformsuafhængigt. Allerede nu kan man tilgå ANR fra pc, tablet og mobil. Vi lancerer også om godt et par måneder den første af flere digitale pluspakker. Med hensyn til betaling tror vi, at det vi her og nu kan få mest ud af, er at pakke flere ydelser i pluspakker, sådan at man kan købe adgang til ekstra, eksklusivt indhold, men også fx billetter og varer. Først senere tager vi fat på salg af enkelt-artikler."

4. Kan du uddybe forventningerne til 2012? Ifølge DRRB havde dagbladene et fald på 13 pct. i januar, så har det været en hård start på året?

"Efter de to første måneder er Nordjyske Stiftstidende på niveau med DRRB's udmelding, altså et fald på 13-14 procent. Det havde vi taget højde for i vores budget, så det kommer ikke bag på os. Til gengæld har vi vækst i omsætningen på vores øvrige produkter, og især online ligger vi pænt over samme periode sidste år, nemlig med 25 procent."

5. Hvilken platform kommer til at rykke mest i år når det gælder betalt indhold og annoncer?

"Vi arbejder ikke bundet af enkelte platforme, men skal man pege på en enkelt, er det mobil."

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også