Derfor er morgentimerne afgørende for radio

Morgenen er det eneste tidspunkt på dagen, hvor over 50 procent af danskere lytter til radio, viser ny DR analyse.

Mellem klokken seks og ni har mediet en tårnhøj dækning. 53 procent af alle danskere over 12 år hører mindst fem minutters radio i de timer. 
Per Fanefjord Laursen

Morgenen er det eneste tidspunkt på dagen, hvor over 50 procent af danskere lytter til radio, viser ny DR analyse.

Mellem klokken seks og ni har mediet en tårnhøj dækning. 53 procent af alle danskere over 12 år hører mindst fem minutters radio i de timer. 

“Den andel af radiolytningen, som danskerne lægger om morgenen, har været stabil i en årrække, og de seneste fem år har den stort set ikke ændret sig,” forklarer Dennis Christensen fra DR Medieforskning, der har lavet et nærstudium af danskernes lyttevaner hen over dagen.

Derfor er morgetimerne afgørende
”Morgenen er det tidspunkt, flest lytter til radio, og her sætter radioen dagsordenen for danskernes dag. Derfor er morgenen også utrolig vigtig for radiostationerne – både på grund af lytterne, men også fordi, det er her radioen er vigtigst for lytterne,” siger Dennis Christensen.

Mellem klokken 12 og 15 og mellem klokken 15 og 18 er det også næsten halvdelen, der har radioen tændt, men her træder mediet lidt mere i baggrunden, og folk går lidt mere til og fra, vurderer han.

Fordeling af lytning hen over dagen:
Mellem 6-9: 22 procent
Mellem 9-12: 21 procent
Mellem 12-15: 21 procent
Mellem 15-18: 19 procent
Mellem 18-21: 9 procent
Mellem 21-24: 4 procent
Mellem 0-3: 2 procent
Mellem 3-6: 2 procent

Kilde: Gallup, DR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også