TV 2 hårdt ramt af skærpet konkurrence

TV 2 måtte kæmpe hårdt for sine kommercielle seerandele i sidste uge. Selv om Zulu kompenserede med fremgang, røg hele TV 2-gruppen ned på en 47,4 procent share, og det er hovedkanalen, der trækker ned, konstaterer MEC.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 måtte kæmpe hårdt for sine kommercielle seerandele i sidste uge. Selv om Zulu kompenserede med fremgang, røg hele TV 2-gruppen ned på en 47,4 procent share, og det er hovedkanalen, der trækker ned, konstaterer MEC.

Ved første øjekast er hovedkanalens performance solid. Dramaserien ’Rita’ ligger stabilt på 886.000 seere, mens 857.000 så fodboldlandskampen mod Rusland - lidt lavere end traditionelt for venskabskampe - og ’Hvem vil være millionær’ er stadig særdeles populært med omkring én mio. seere pr. gang.

“Hovedkanalens share sank i sidste uge til 31,9 procent - et ganske betydeligt tab set i forhold til, at sharen var 38,7 procent i samme uge sidste år. Det er formentlig noget af det laveste nogensinde for hovedkanalen,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“TV 2 kan selvfølgelig godt mærke, at lørdags-talentshowet ’Voice’ stoppede i uge 8, men forklaringen skal snarere hentes i langt mere modstand over hele linjen fra TV3-kanalerne,” siger Flemming Jensen.

TV3 i kampform
TV3-gruppen er i langt bedre form, efterhånden som alle egenproduktioner er kommet i luften, påpeger han.

TV3-hovedkanalen har oplevet fremgang, specielt understøttet af 'Paradise Hotel' og det nye realityshow ’Divaer i junglen’. Sidstnævnte blev vist første gang mandag i uge 9, og havde en premiere med 358.000 seere. Derudover går det bl.a. godt for ’For lækker til love’(190.000) og ’Luksusfælden’ (201.000), som har bevist, at de er driftsikre formater. De løfter TV3-gruppen op i en 25,8 procent share, hvilket er det højeste siden uge 45 i 2010.

Big Brother svigtede
SBS har medvind dette forår med ’Big Brother’, men i den forgangne uge gik det galt. BB tabte pusten, og SBS‘ samlede andel faldt fra 17,33 procent til 16,37 procent. Det skyldtes, at både Kanal5 og 6’eren oplevede tilbagegang.

TV 2 har tabt husstande, efter hovedkanalen indførte abonnement i januar, men det er så småt ved at rette sig op, og har ifølge MEC tilsyneladende ingen indflydelse på det sharetab, som opstod i sidste uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også