Lille tilbagegang til DR radio

DR radio har de seneste 12 måneder slækket lidt på dominansen af radiomarkedet. P3, P2 Klassisk og DAB-radio har afleveret fire procentpoint og giver lidt luft til andre radiostationer.
Per Fanefjord Laursen

DR radios samlede lytterandel er faldet til 76 procent i de seneste fire uger. DR’s niveau toppede samme uger for ét år siden med 80 procent.

Tabet af fire sharepoint i løbet af de seneste 12 måneder skyldes delvist, at DR mistede FM4-sendenettet sidst i 2011, og den efterfølgende lancering af den ikke-kommercielle Radio 24syv på FM4.

P3 trækker ned
Trods konkurrence sker DR’s tab paradoksalt nok ikke hos P1, der står 0,7 point bedre i end 2011. Det er tabet af en hel FM-kanal med P2 Klassisk og P3, der svækker DR. P3 mister hele 2,7 sharepoint, men holder en andel på 17,5 procent.

DR’s digitale kanaler trækker også ned med et tab på 0,8 sharepoint. Det bør ikke overraske, da antallet af rene digitale kanaler gennem 2011 er reduceret fra over 20 til under ti. DR’s rene DAB-kanaler, herunder P7, P8 og P5, samler en share på fire procent og bidrager til at holde DR’s share oppe.

PopFM får gevinst
Radio 24syv har vundet en beskeden andel. Ellers er det kommerciel radio, der har fået en smule luft, især PopFM, ejet af Berlingske og SBS Radio, der har vundet 1,3 sharepoint. Også den nye Radio Klassisk, som Radio 100 har lanceret, tager sig en lille bid af DR lytningen, og resten er øget lytning på kommerciel lokal/regional radio.

DR radios dominerende position er til dels et aldersspørgsmål. DR’s radiokanaler holder således en lidt mere moderat share på 64 procent blandt de 12-50 årige.

Share: Top 15 radiostationer
P4 44,5 %
P3 17,5
P1 7,1
NovaFM 4,4
PopFM 2,8
P2 Klassisk 2,7
Radio100 2,0
Voice 1,9
P7 Mix 1,9
P5 1,5
Radio24syv 1,1
Radio Klassisk 0,6
Radio Soft 0,4
DR Mama 0,4
P8 Jazz 0,2

Kilde: Gallup, DR.
Gennemsnitlig share i de seneste fire uger. 12 år og derover.
Bemærk: Radiostationerne har vidt forskellige distributionsbetingelser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også