AP: Ingen billige point på sex og sidevisninger

Som ny chefredaktør for B.T. har Anders-Peter Landert en bunden opgave: At gøre B.T. til Danmarks største digitale nyhedsmedie og øge de digitale indtægter. Sådan lød det fra ansv. chefredaktør Olav Skaaning Andersen, da Anders-Peter Landert, eller AP, blev udnævnt i fredags. Et “modigt” valg, mener Anders-Peter Landert selv.
MediaWatch

Som ny chefredaktør for B.T. har Anders-Peter Landert en bunden opgave: At gøre B.T. til Danmarks største digitale nyhedsmedie og øge de digitale indtægter. Sådan lød det fra ansv. chefredaktør Olav Skaaning Andersen, da Anders-Peter Landert, eller AP, blev udnævnt i fredags.

Et “modigt” valg, mener Anders-Peter Landert selv.

“Det er modig af B.T. og Olav vælge en mand fra det digitale område, som er relativt ung. Det betyder, at man har set, at journalistikken skal leve på digitale platforme i fremtiden, og det kræver en ny form for journalistik,” siger han.

Avisen vil få problemer på et tidspunkt
Siden Journalisthøjskolen, har den 32-årige nye chefredaktør været optaget af det digitale område, hvor han nu for alvor skal bevise sit værd.

“Vi står i en udfordrende tid, hvor vi skal have flyttet forretningen over til det digitale. Nu får jeg lejlighed til at vise, at jeg er manden, der kan gøre det. For selv om vi har en avis som er godt kørende, vil den på et tidspunkt få problemer. Derfor skal vi være, hvor kunderne er, og antallet af dem er ekspoloderet på nettet og på mobilen,” siger Anders-Peter Landert.

Men bedst som B.T. haler ind på sin hovedkonkurrent Ekstra Bladet, når det gælder oplag og læsere, flytter kampen i stigende grad over på digitale platforme. Der har Ekstra Bladet fortsat et kraftigt forspring med et månedligt brugertal på 1,6 millioner mod Bt.dk’s brugertal på små 1,2 millioner brugere, ifølge FDIM-tal for januar. I samme måned havde Ekstrabladet.dk cirka 87 millioner flere sidevisninger.

Vil adskille sig fra Ekstra Bladet med kvalitet
Selv om B.T. skal overtage den position, understreger Anders Peter Landert, at trafik ikke er alt.

“Trafik er vigtigt, men det er blevet det eneste pejlemærke for nogle medier. Vi vil vi arbejde hårdt for at blive det største mediehus digitalt set i Danmark, men det skal ikke være på bekostning af indholdet ved at få billige point på sex og sidevisninger. Der vil vi adskille os fra Ekstra Bladet, og det tror jeg ikke skader vores trafik, for danskerne vil gerne have en tabloid men seriøs digital nyhedsformidler,” siger Anders-Peter Landert og tilføjer:

“Vi fandt ud af for flere år siden, at vi ikke kunne drive forretningen på nettet med annonceindtægter alene, så Berlingske gik først ud med Infoshop, og B.T. gik ud med med B.T. Plus, som jeg har været ansvarlig for. Det har givet en stigende indtægt fra betalt indhold, som kører godt alt taget i betragtning, derudover har vi en stærk annonceindtægt på B.T., og vi har indtægter fra e-commerce, så jeg ser lyst på fremtiden.”

De gode ideer til brugerbetaling på mobil mangler
Men kan de digitale indtægter vokse lige så hurtigt, som printindtægterne falder?

“Ja, jeg tror vi kan erstatte printomsætningen med digital omsætning. Der er en gevaldig mobilvækst, og vi mangler stadig at få mediabureauerne til at forstå, at kunderne er der nu. Vi mangler også stadig de rigtig gode forretningsideer på mobil i forhold til brugerbetaling, men når det bliver løst, kommer det til at køre.”

Er det kun Plus-konceptet, klubber og lignende man kan tage betaling for digitalt og ikke journalistik?

“Man skal passe på med, hvad man kalder journalistik. Guides og test er også journalistik. Vores udgangspunkt fra begyndelsen var, at der var størst betalingsvillighed inden for det meget handlingsanvisende i guides og test.,” siger Anders Peter Landert.

"Mediehusene har siddet på deres hænder"
Han mener dog ikke, at villigheden til at betale for konkrete tjenester udelukker betaling for klassisk journalistik på nettet. Den kan hjælpes på vej af, at flere mediehuse begynder at låse dele af indholdet inde.

“Danskerne ved godt, at journalistik koster penge, de er jo vant til at betale for avisen i kiosken. Det handler meget om, at mediehusene har sidddet på deres hænder længe, for man kan sælge alle former for journalistik, hvis man har indhold som ingen andre har. Det kan være journalistik inden for temaer eller områder, som brugerne efterspørger. Digitalt kan man fortælle journalistik på nye måde, det er Ipad’en en god platform til, så det kan der også være penge i,” siger Anders-Peter Landert, som dog primært fremhæver apps og funktionaliteter, der afhjælper et konkret behov, som noget der får brugernes kreditkort op af lommmen.

Ipad'en: Trussel og redning
Da Ipad’en blev lanceret, skulle den ifølge nogle være mediehusenes redning og ifølge andre dens undergang. For Anders Peter Landert er den på sin vis begge dele.

“Ipad’en er den første reelle trussel mod de kunder, vi har i printbutikken, fordi man kan tage den med overalt, og fordi den har fortællinger på linje med papiravisen. Ipad’en har muligheder, som vi vil udnytte, og det ser vi også at hele Berlingske Media og JP/Politikens Hus kaster sig ud i at gøre, for selv om der økonomisk ikke har vist sig at være et stort potentiale endnu, er der brugermæssigt et kæmpestort potentiale,” siger Anders-Peter Landert.

Trykt avis uden udfordringer de næste 5-10 år
Det er svært at få folk på din alder til at læse avis. Er det et problem for avisen, eller må man bare acceptere, at det er sådan, og håbe at læserne kommer til, når de bliver ældre?

“Vi skal lave en god trykt avis, men vi skal også være noget for de kunder, som vil bruge os på en anden platform og lave en forretning der, frem for at tvinge avisen ned over hovedet på dem.”

Hvor længe overlever den trykte avis?

“Læserne går fra print til digital, men jeg ser ikke nogen udfordring for avisen de næste fem til ti år, for vi har mange kunder til den trykte avis og en solid forretningsmodel,” siger Anders Peter Landert.

Senere på måneden bliver B.T. relanceret med endnu mere fokus på afsløringer og tunge nyheder.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også