Spilleselskaber øger annoncekøb med 58%

Spilleselskabernes annonceindkøb steg med 58 procent i januar og forgyldte online-medierne med nye indtægter. Alligevel er markedet uimponeret.
Per Fanefjord Laursen

Spilleselskabernes investeringer i annoncering voksede med 58 procent i januar 2012 efter liberaliseringen af betting- og spillemarkedet pr. 1. januar.

Det viser en opgørelse af bruttoomsætningen fra Gallup Adfacts.

Spillevirksomhederne tilførte dermed 70 mio. bruttokroner til mediemarkedet i januar.

Eksplosiv online
Ikke uventet eksploderede online mediernes indtægter fra spil. Omsætningen blev firedoblet til 35 mio. bruttokroner.

Tv-mediet følger godt med. Der var en omsætning på 26 mio. bruttokroner eller en fin vækst på 35 procent.

Dagbladene har en væsentlig mindre bid af spillemarkedet, men øgede sin andel i januar til fem mio. bruttokroner - en vækst på 25 procent.

Under forventning
Trods flotte indekser tror OMD, at mange medier vil være skuffede over de tal, fordi de havde større forventninger.

“Omdanner man de beløb til nettokroner, ender man jo med forsvindende lidt, set i det store billede,“ siger Trading Director Claes Braagaard, Omnicom Media Group

TV 2's salgsdirektør Peter Olafsson er enig med OMD; det foreløbig niveau lever ikke op til forventningerne og heller ikke til de tilbagemeldinger, TV 2 løbende har fået fra de forskellige spiludbydere, siger han

”Men lad os nu se, om det ikke retter sig, når vi kommer længere ind i året. Det er jo været fremme, at flere af dem stadig bokser lidt med at få deres infrastruktur ordentlig på plads. Til trods for denne lidt skuffende start er vi heldigvis alligevel kommet rigtig godt i gang med året, så vi skal bestemt ikke klage.”

Husk 2012 er et sportsår
Print vinder ikke meget på spilleliberaliseringen, men det forventede aktørerne heller ikke.

“Vi er jo først lige startet, og markedet er stadig jomfrueligt, og vi mangler en Superligastart, OL, EM og Tour De France,” siger kommerciel direktør Søren Hyldgaard, Berlingske Media, der dog har noteret sig, at BT er en vinder især på den digitale flade, også man ser på nettotal.

Kilde: Gallup Adfacts, januar 2012 vs januar 2011.

Al media spend er brutto, og tv-spend indeholder ikke sponsorater. Tv-priser indekseres ud fra TV 2s priser.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også