Selvom udsvingene var markante fra kvartal til kvartal holdt specialmedierne niveauet fra 2011 på annoncesalg. Det viser Danske Specialmediers Annoncebarometer for 2011, hvor fjerde kvartal og samtidig hele året endte i indeks 98.
"Resultatet betyder, at der atter forsvandt omsætning fra specialmedierne, om end ikke i samme dramatiske tempo som i 2009 og 2010," skriver Danske Specialmedier i en kommentar til tallene.
Jobmarked daler
Stillingsmarkedet har fortsat pil nedad for specialmedierne - i fjerde kvartal 2011 udgjorde de 11 pct. af omsætningen, et fald fra 14 pct. i tredje kvartal og fra 13 pct. for fjerde kvartal 2010.
Nedgangen er kraftigst i brancherne 'Sundhed og Forsorg' og 'Offentlig virksomhed og Undervisning', hvor jobmarkedet traditionelt fylder meget. Af samme grund hører 'Offentlig virksomhed & Undervisning' til de hårdest ramte kategorier blandt specialmedierne på annoncefronten i 2011 med et samlet indekstal for året på 77.
Online fortsatte i fjerde kvartal med at nuppe annoncekroner fra print og voksede til 15 pct. i andel af annonceomsætningen - andelen for tredje kvartal var 13 pct.
Kilde: Barometeret er for fjerde kvartal baseret på indberetning fra 38 ud af 41 af de største medier hos Danske Specialmedier.