Printchefer kritiserer avis' 40+-sats

Aftonbladets strategi om at satse på kernelæserne over 40 år på print er for defensiv, ifølge svenske printchefer.
MediaWatch

Når hovedparten af læserne alligevel er over 40 år, hvorfor så ikke målrette avisen til dem og nå de unge på andre platforme?

Sådan lyder ræsonnementet fra Aftonbladets chefredaktør Jan Helin, som netop har sendt en relanceret avis til 40+-læserne på gaden.

Strategien får dog ikke de svenske printchefer fra forskellige mediabureauer til at klappe i hænderne.

"Det her er et defensivt træk. Hvis de moderniserer produktet burde de gøre det for at tiltale alle. De ældre har de jo allerede, så hvorfor ikke modernisere for at få fat i de yngre?," spørger Ulrika Jangblad, printchef på OMD i Göteborg ifølge Dagensmedia.se.

Hun anerkender, at de unge foretrækker gratis nyheder, men det betyder ikke, at de slet ikke læser aviser, tilføjer hun.

Eva Thorstenson, printchef på Mediacom, påpeger, at 40+ er en svær størrelse at sigte efter, fordi man også kan tale om "mental alder". Tabloid-pressen lever af at nå bredt ud, så hun mener, at Aftonbladets strategi kan være farlig. Potentialet kan dog ligge i at få de loyale kunder til at købe avisen oftere, siger hun til Dagensmedia.se.

På Ekstra Bladet afviser chefredaktør Karen Bro ligeledes Aftonbladets strategi.

“Jeg har ikke opgivet de yngre læsere," siger hun blandt andet til Mediawatch.

- TBH 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også