“Avisbranchen erkender, at den har behov for at forandre sig”

Et halvt års tid efter, at Tom Toumazis overtog posten som adm. direktør for Mecom, står han i spidsen for en storstilet spareøvelse til over en halv mia. kr. frem til 2014, hvor de årlige omkostninger skal være 260 mio. kr. lavere end de var i 2011.
MediaWatch

Et halvt års tid efter, at Tom Toumazis overtog posten som adm. direktør for Mecom, står han i spidsen for en storstilet spareøvelse til over en halv mia. kr. frem til 2014, hvor de årlige omkostninger skal være 260 mio. kr. lavere end de var i 2011.

I disse uger rejser han rundt og møder medarbejderne i Mecoms tilbageværende markeder i Polen, Holland og i øjeblikket Danmark, hvor den nye strategi har betydet lukning af Urban og fyringsrunde i Berlingske Media.

Som led i rundrejsen, har Mediawatch også mødt Tom Toumazis og fået lejlighed til at stille spørgsmål til strategien, som dog afventer, at Berlingske Media-medarbejderne har hørt om den. I mellemtiden er han klar til at svare på, hvilke tanker han har gjort sig om at stå i spidsen for Mecom, der i årevis har kæmpet med en livstruende gældsbyrde, som står til at lette med det forventede frasalg af Edda Media i Norge.

Hvad er den største forskel fra at komme fra tv-branchen til avisbranchen?

“Well, ud over tv er det film, tv-produktion, og så har jeg har brugt en del tid på radio. Der er især mange ting ved avisbranchen, der minder om radio, når det gælder det lokale fokus og community-delen. Avisbranchen har været igennem en enorm transformation og er det fortsat. Det tiltrækkende ved branchen er, at den erkender, at den har behov for at forandre sig. Der er stadig erhverv, som nægter, at det er nødvendigt. Men når man først er slået ind på den vej, har man allerede en førende position. Så jeg er optimistisk, især når det gælder opbygningen af vores forretning, og det abonnementsniveau, vi har. Jeg ville ikke have taget jobbet, hvis ikke jeg ikke, jeg havde en tro på, at muligheden for at vi moderniserer os er der, og at vi tager den.”

Var det et kulturchok at komme fra tv og film til dagblade?

“Jeg er vant til kulturchok. Når man arbejder for en relativt stor UK-mediegruppe, hvor det handler om betalingsplatforme den ene øjeblik, og så arbejder for Walt Disney i Hollywood det andet øjeblik, hvor man er med på en optagelse og møder filmstjerner, er det et kulturchok. Men jeg har endnu ikke oplevet noget i Mecom, som var uforeneligt med nogle af de ting, jeg har prøvet i min karriere de seneste 20 år.”

Når en virksomhed skærer ned, bliver der nogle gange fundet en ny adm. direktør, når virksomheden igen skal udvikle sig og vokse. Det virker som om, at du skal stå for begge dele, vil du sige, at du er i Mecom på lang sigt?

“Jeg ville elske at være her på lang sigt. Det er et fantastisk selskab, og jeg føler mig meget privilegeret over at lede det, og det er også et stor ansvar. Jeg ser ikke noget kortsigtet over min rolle her, men jeg skal selvfølgelig tjene min bestyrelse og vores ansatte godt, og gør jeg det, håber jeg stadig at være her i lang tid.”

Hvad er den største udfordring for Mecom?

“Det er, at vores 6.000 ansatte går i samme retning. Det er den største udfordring for alle medieselskaber. Men hvis man kan få folk til at vågne hver morgen og kæmpe for en selv, for deres chef eller deres team, så er det den stærkeste ressource for et selskab. Det kræver åbenhed, tillid og ærlighed, og det kommer ikke over en nat, men det er her allerede i lommer, og nu skal vi overbevise alle om, at det her er den rigtige retning,” siger Tom Toumazis med henvisning til den nye strategi og tilføjer:

“Vi er ikke i et laboratorie, hvor vi skal opfinde en ny pille, vi skal hver dag tilpasse os til, hvad der sker rundt omkring os, så succes kommer af, at vi taler med hinanden og prøver på at finde nogle løsninger, som er bedre end dem vi havde i sidste uge, sidste måned eller sidste år. Det skal jeg prøve at fremme i organisationen.”

Hvad er den største trussel mod jeres nye strategi frem til 2014?

“Det er, hvis vi ikke kan få budskabet igennem internt i organisationen. For så er det ligegyldigt, hvilke budskaber man giver uddadtil. Så svaret er det samme: Folk er det vigtigste. Derudover skal man også være klar til at acceptere, at det kan blive nødvendigt at ændre og tilpasse dele af strategien undervejs og reagere på nye omstændigheder.”

Er der en grænse for hvor mange nye strategier og ændringer, man kan få medarbejderne med på?

“De skal have de rette ressourcer og det rette miljø, så de føler sig engageret, og man skal belønne dem, coache og træne dem. I sidste ende er den ultimative udfordring for alle ledere at vælge det rigtige hold. Man har også brug for noget held, men jo hårdere man arbejder, jo heldigere bliver man, det fortalte min far mig for mange år siden. Han har arbejede langt mere end han skulle have gjort, nu er han pensioneret og 83 år gammel...”

“...og har en Ipad, som det er nødvendigt, at jeg afbryder for at få kontakt til ham,” tilføjer Tom Toumazis og fortsætter:

“Han har også en Mac og nu vil han have en Iphone. Det kom lidt på afveje, men pointen er, at man må arbejde hårdt, det er nøglen til at lykkes.”

Hvad er dine egne medievaner?

“Jeg elsker filmbranchen, og jeg er en stor fan af film og tv. Jeg var afhængig af tv, da jeg var lille. Mit forbrug af medier er enormt fra de aviser jeg læser til web, Ipads og apps, som jeg abonnerer på. Jeg har dog brug for at læse flere romaner, jeg bruger for meget tid på at læse businessbøger.”

Berlingske Medias nye strategi, som er en udløber af Mecom-strategien, præsenteres i morgen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også