Aller lukker Chili

Chili udkommer for sidste gang i februar og i alt 19 fyres som led i omlægning, der skal sikre overskud til alle Allers gratismedier.
MediaWatch

Årsregnskabet 2010/11 har vist endnu et minus på cirka ti mio. kr. for Chili Group, der slæber på en negativ egenkapital på 35 mio. kr., ifølge årsregnskabet.

Nu har ejeren Aller Media mistet tålmodigheden og udskilt de overskudsgivende aktiviteter i enheden Aller Client Publishing som rummer kundemagasiner og instoremagasiner under Heidi Lundehøj.

Enheden rykker fra Chili Group-lokalerne i Otto Mønstedsgade, der nu skal sælges eller udlejes, til Aller-domicilet på Havneholmen, men bevares som selvstændigt selskab, der køber ydelser som it, support og administration af Aller.

Sølling får ny direktørtitel
Rikki Sølling, der hidtil har været adm. direktør for Chili Group, er i stedet udnævnt til direktør for kommerciel udvikling i Aller Media og refererer til kommerciel direktør Jesper Ulsø.

Blandt gratismagasinerne til unge, overlever Frikvarter, som bliver overflyttet til Allers børne- og ungeenhed samt Where2go, der for nylig blev beskåret fra 12 til to årlige udgivelser.

Ungdomsmagasinet Chili bliver derimod lukket og udkommer sidste gang i februar, siden det første gang blev lanceret i midten af 80erne under andre ejere.

19 opsiges
Alt i alt betyder ændringerne, at Aller Media siger farvel til 19 medarbejdere, hvoraf halvdelen er administrative medarbejdere og den øvrige halvdel er redaktionelle- samt salgsmedarbejdere. Dermed er der 39 medarbejdere tilbage fra det gamle Chili Group i det nye Aller Client Publishing, mens tre medarbejdere ansættes i Aller Medias børne- og ungdomsredaktion i forbindelse med, at Frikvarter bliver en del af den.

“Chili Group har ikke haft fantastiske regnskabsresultater i de senere år, og det agerer vi på. Det første er, at vi fokuserer forretningen omkring de to profitable områder client publishing og instore magasinerne (Lime, Skøn, Kulør, Juicy og Mor, red.) ved at lægge den sammen i en enhed, som vi vurderer har et betydeligt vækstpotentiale. Den nye enhed skifter samtidig navn fra Chili Group til Aller Client Publishing,” siger Jesper Ulsø og henviser blandt andet til de besparelser, der opstår ved at lægge funktioner samme og ved at rykke over i Allerhuset samt afskedigelsen af medarbejdere.

"Tiden er løbet fra Chili"
Chili stod derimod ikke til at redde.

“Chili Magasinet har vist sig at have en ikke-bæredygtig forretningsmodel, fordi der ikke har været tilstrækkelig interesse fra annoncørerne, og fordi magasinet har haft en kostbar distributionsmodel, som vi selv betaler for i modsætning til instore-magasinerne. Derfor lukker vi Chili, og det er vi frygtelig kede af, for det er jo en gammel institution. Vi har været alle løsningsmuligheder igennem, men tiden er løbet fra Chili.”

I har tabt penge på Chili Group fra starten - var timingen for købet af gratismedier forkert?

“Markedet for gratistitler, også i avissektoren, har været udfordret, så jeg skal ikke lægge skjul på, at vi ikke har været tilfredse med Chili Groups resultater, men de aktiviteter, der kører videre, vil lave et positivt bidrag til bundlinjen,” siger Jesper Ulsø.

Hvorfor har I ikke taget dette skridt tidligere?

“Det er let at være bagklog, men vi har løbende strømlinet forretningen og skåret ned på antallet af udgivelser som med Where2go samt lukket visse titler. Derfor er der også sket en vis resultatforbedring, men det har ikke været nok.”

Ejer stadig Chili-brandet
Vi Unge, der har nogenlunde samme målgruppe som Chili, er en succes for jer - hvorfor lykkedes det så ikke med Chili?

“Det er to helt forskellige forretningsmodeller. Vi Unge har stor succes, men der er også både cashflow fra løssalg og abonnement, hvor Chili har været afhængig af ét cashflow fra annoncer. Der er som nævnt samtidig store omkostninger ved distributionen, og samlet set konkluderer vi derfor, at tiden er løbet fra den forretningsmodel.”

Jesper Ulsø vil dog ikke afvise, at Chili kan få en ‘revival’.

“Vi ejer stadig brandet Chili, så hvis vi kan se muligheder for at lave andre aktiviteter under det brand, så gør vi det, men kravet vil være, at det er aktiviter, der bidrager postivt økonomisk. Vi har ingen konkrete planer om det, heller ikke online,” siger Jesper Ulsø.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også