Myndighed advarer mod støtte-fordel til avisgiganter

Med øjnene rettet mod Berlingske og JP/Pol advarer Konkurrencestyrelsen mod muligheden for, at den nye mediestøtte vil øge mediekoncentrationen.

Udsigten til, at aviskoncernerne Berlingske Media og JP/Politikens Hus vil stå styrket, hvis Dyremoseudvalgets oplæg til en ny mediestøtte går igennem, får ikke Konkurrencestyrelsen til at klappe i hænderne.

Det fremgår af et høringssvar til Dyremoseudvalgets rapport, hvor styrelsen advarer mod, at støtten udformes, så det giver de store koncerner en konkurrencefordel i forhold til de mindre aktører.

De stores styrke
"Eksempelvis beskriver rapporten hvilke styrke henholdsvis Berlingske Media og JP/Politikens Hus har, idet de igennem en årrække har øget antallet af lokale ugeaviser. Det fremgår af rapportens afsnit 6.3.4., at såfremt en titelbaseret produktionsstøtte vælges, vil koncernerne få mulighed for at maksimere støtte ved overførsel af redaktionel kapacitet til flere forskellige titler og derved opnå en konkurrencefordel som følge af muligheden for stordriftsfordele. En støtteordning, som giver koncernerne mulighed for at understøtte og evt. styrke deres markedsmagt i konkurrencen med uafhængige lokalaviser vil være uhensigtsmæssig ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv," skriver styrelsen, der ser den samme risiko i forhold til netmedier.

Får avishusene både støtte til print- og netmedier i koncernerne vil de stå stærkere i konkurrencen med rene netmedier i kraft af muligheden for stordriftsfordele.

Lige adgang til støtte
Samtidig kommer styrelsen indirekte magasinhusene i møde og deres krav om ligestilling med dagbladene i forhold til støttespørgsmålet. Styrelsen anbefaler, at den nye mediestøtte tager hensyn til, at grænsefladerne mellem mediekategorierne sandsynligvis vil flyde mere og mere ud.

"Eksempelvis kan meget indhold leveret via Internettet nærme sig indhold leveret i fysisk form, ligesom tidligere meget adskilte medier som aviser og magasiner kan nærme sig hinanden i karakteristika," lyder det.

Derfor skal medier, der producerer samme type stof have lige adgang til mediestøtte:

"Det er styrelsens opfattelse, at overvejelser om aktuelle og potentielle konkurrenceflader mellem medieaktørerne bør tillægges stor vægt ved en stillingtagen til den fremtidige mediestøtte. Såfremt en type medier (fx IP-medier) ikke i dag kan siges at være i direkte konkurrence med en anden type medier (fx trykte medier), men sandsynligvis vil konkurrere mere direkte i morgen, vil det være hensigtsmæssigt at tage højde herfor, så begge typer medier kan få adgang til støtte på lige vilkår."

I oplægget fra Dyremoseudvalget står Berlingske Media og JP/Politikens Hus til forøget mediestøtte på hhv. fire og fem mio. kr. årligt.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også