MediaWatch

"Jeg er vanvittig træt af diskussionen om 'de dumme modeblade'"

Det er tech-stoffet, der trækker, men også Costume hører til favoritterne hos chefred. Line Ørskov, CW, der ikke forstår "dumme-stemplingen" af kvindeblade.

Hun bruger langt det meste af sin medietid på netaviser - fra Eb.dk til  Videnskab.dk om dagen til HuffPost om aftenen - synes Wired er et magasinmust og Ibyen.dk's 'Listen' et fredagsmust, til gengæld har hun opgivet at lære at elske at se på pinlighederne i tv-talentshows som X Factor og Voice. Chefredaktør for Computerworld Line Ørskov er ugens gæst i MedieMenuen.
 

Hvad foretrækker du ...


... Wired eller Gear?
"Wired. Jeg kan ikke rose det nok. Du kan altid forvente noget skævt, noget anderledes og artikler, der gør dig klogere, når du åbner et Wired. Det er velskrevet, specielt deres features, som man glider igennem som smør. Oven i det er Wired efter min mening den visuelt mest interessante udgivelse på markedet i dag. Det er et must."

... So ein Ding eller Harddisken?
"Sophies Choice – hun skulle vælge, det nægter jeg. Begge er rigtig gode programmer."

 

 

... HuffPost.com eller NYT.com?
"Uden et ondt ord om NYT, så bliver det HuffPost. Det er min godnat-læsning, og jeg er på hver dag. Når jeg så småt er på vej i seng, er der godt gang i deres rulle, så det passer perfekt. Jeg kan lide linkstrukturen, hvor jeg ikke bare er på Huffpost, men bliver ført rundt i et amerikansk medieunivers. Jeg kan lide, at de giver den gas på rubrikkerne, og jeg kan lide deres sektioneringer. Tech-sektionen er god uden at være prangende, deres indenrigspolitiske dækning er virkelig underholdende. Jeg er dybt fascineret af amerikansk politik, som det ser ud anno 2012, i særdeleshed den værdipolitiske kamp. HuffPost kan noget med deres sektionering. De prøver nye ting af. Jeg synes, det var fantastisk, da de dedikerede en hel sektion til skilsmisse – den eksisterer stadig, og deres gay voices sektion både rører ved noget i tiden og er rørende at læse. Det er journalistisk om et samfund i udvikling og liv levet. Jeg er stor fan."

... TV Avisen eller TV 2 Nyhederne?
"Jeg ser ikke voldsomt meget tv. Mit nyhedsforbrug er online, så svaret er TV Avisen. Primært fordi klokken 21-udsendelsen tidsmæssigt passer bedst ind i min hverdag."

... Costume eller Illustreret Videnskab?
"Videnskabsstof snupper jeg gerne på videnskab.dk, så af de to må det blive Costume, som jeg abonnerer på. Det er lækker mode i øjenhøjde, og det forgiver ikke at være andet. Jeg er vanvittig træt af diskussionen om ”de dumme mode/kvindeblade”. Det virker på mig, som om den udspringer i kollektivt kvindeligt mindreværd og en frygt for ikke at virke klog nok. I min bog er modeblade interesseblade. Det er de på linje med bilmagasiner eller bådmagasiner, hvor man jo for fanden heller ikke læser lange fortællende features om arbejdsforholdene på Foxconns fabrikker. Costume er et godt et af slagsen. Visuelt er det let og tit med et glimt i øjet, og frem for alt bliver moden aldrig ubrugeligt avantgarde a la nøgne skelettynde trans-modeller med et ”come-hither-blik” holdende en swarowski-beklædt aubergine…eller noget."

... Weekendavisen eller Politiken?
"På print? Ingen af dem. Jeg læser Berlingske. Jeg er vokset op med Berlingske og jeg har holdt fast i den og så Børsen, som jeg læser på arbejdet. Erhvervsdækningen er sammen med Børsens den bedste på det danske marked. Berlingske kammer meget sjældent over i ”nej-hvor-er-det-synd-for(indsæt dagens offer her) journalistik”, som jeg virkelig er allergisk overfor. Og, så har de Poul Høi. Han har fået røg for at lade sig inspirere lidt rigeligt af amerikanske medier, men jeg nyder stadig at læse hans historier og analyser. På nettet er jeg troløs, der er jeg på en lang række sites i løbet af en dag. Børsen, Berlingske og JP for erhvervsstoffet, EB for skævt nyt med smæk på rubrikkerne, samt Politiken for kulturstoffet og om fredagen altid og uden undtagelse Listen, som er genial."

... Voice eller X Factor?
"Ingen af delene. Det er ikke programmernes skyld. Jeg er bare virkelig dårlig til at se på pinlige ting, det er lige meget, om de er virkelige eller fiktive. Jeg kan ikke komme igennem de indledende runder, hvor en eller anden stakkel med overraskende entusiasme går på scenen og udfører karaokeversionen af harakiri til tonerne af ”hit me baby one more time”. Jeg har prøvet, men måtte opgive, og nu er jeg stået helt af."

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Seneste nyt

Se flere jobs