Forvirringen om JyskeBank tv-program fortsætter

Spørger man TV3, er det nye program '2 boliger - en pris' et tv-program. Spørger man JyskeBank, er det en times prisbillig reklame for banken.

Det er kernen i en højst usædvanlig konflikt, der dukkede op i fredags, hvor banken muligvis overskrider reglerne for bankvirksomhed, hvis det defineres som et program.

Per Fanefjord Laursen

Spørger man TV3, er det nye program '2 boliger - en pris' et tv-program. Spørger man JyskeBank, er det en times prisbillig reklame for banken.

Det er kernen i en højst usædvanlig konflikt, der dukkede op i fredags, hvor banken muligvis overskrider reglerne for bankvirksomhed, hvis det defineres som et program.

Hvad programmet end er, så mener Forbrugerrådet – der hælder til bankens udlægning - at TV3 og banken har indgået en uheldig aftale om udsendelsen.

Jyske Bank i TV-gråzone
”Min holdning er, at det er en reklame. Grunden til, at man har lavet det, er reklame. Man har så lavet det, så det mindst muligt ligner en reklame. Så på den måde er det på kanten af at være skjult reklame. Det sagde vi sådan set også dengang Jyske Bank startede med at lave TV– at man skulle være klar over, at det her var Jyske Banks måde atforsøge at påvirke folk på, og få dem selv til at fremstå som gode ogtroværdige,” siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjelddahl til FinansWatch og fortsætter:

”Så jeg er sådan set enige med bankens udlægning – det her er en reklame. Men når det så er en reklame, så bør det altså også fremgå tydeligt, når man sender programmet.”

Jyske Bank har ud over at give programmet også betalt for at få det bragt. Men uanset hvordan det bliver præsenteret, så bør det være klart, at banken ser det som reklame, lyder det fra forbrugervagthunden.

Kjeldahl vurderer, at Forbrugerombudsmanden også ville kræve, at det klarere fremgår, at der er tale om en lang reklame, når også banken selv mener det er det, det drejer sig om.

”Der er nogle formelle regler om, at reklamer skal være klart identificerbar," siger han.  

Det har TV3 nok mest styr på
Trading director Kenneth Brenøe fra GroupM hælder mest til TV3s udlægning af sagen: det er et sponseret tv-program.  Var det et time-langt reklamespot, ville det bringe TV3 i problemer med Ofcoms (britisk tv-myndighed), hvor regler siger at man kun må bruge 15 procent af sendefladen i hver sendetime.

"Så selv om Jyske Bank siger, at det er en reklame, så tror jeg nok, at TV3 har mere styr på tingene i den her sag, end banken har,” siger Brenøe til FinansWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også