Pål Thore: Glem fortidens driftsmarginaler

Tocifrede driftsmarginaler hører fortiden til for mediebranchen, mener adm. direktør for Aller Media, der i regnskabsåret 10/11 fik en driftsmarginal på fire pct.
MediaWatch

Aller Medias resultat for regnskabsåret 10/11, der sluttede 30. september, viser en halvering af resultatet til 50 mio. kr. efter skat for ugeblads- og magasingiganten. Det heftige fald skyldes dog primært, at forrige regnskabsår blev boostet af, at koncernen solgte sit domicil i Valby for 116 mio. kr. før skat. Renset for det, er resultatet forbedret med 46 mio. kr.

Til gengæld er det også tydeligt, at Aller Media i Danmark ikke har formået et øge indtjeningen i 10/11 med en omsætning, der ligger nogenlunde stabilt på 1,262 mia. kr. Det er dog forventeligt - og tilmed relativt postivt, lyder det fra adm. direktør i Aller Media Pål Thore Krosby.

Omsætningen står stille i dette regnskabsår i forhold til 09/10 - er det tilfredsstillende?

“Jeg synes ikke, man kan forvente at øge omsætningen i et mediemarked, som er så udfordret som det danske. Det er altid et mål for os at øge omsætningen, men i et marked, hvor mange medier kæmper desperat for at overleve, er det tilfredsstillende, at vi har en stabil omsætning og lønsomhed.”

Ugebladenes andel af omsætningen udgør stadig 66 pct., men oplagsfaldet lader til at accelerere - kan ugebladene fastholde den andel i 2011/2012-regnskabet?

"Med hensyn til ugebladernes fald i oplag, forventer vi den samme nedgang i markedet som i år. Dette betyder at ugebladenes andel af omsætning vil kunne blive lidt lavere, specielt i en situation hvor vi formår at øge vores omsætning på andre områder."

Internet udgør stadig kun fire pct. af omsætningen - er det ikke for lidt, og vil det ændre sig i år?

“Det håber vi. Alle medieselskaber har svært ved at skabe omsætning på digitale aktiviteter, så det er ikke utilfredsstillende, at vi ikke har øget mere. Vi skal jo måle os selv ud fra det mediemarked, vi er en del af. Så den digitale udvikling og omsætning kan man ikke vurdere os på løsrevet. Alt taget i betragtning, leverer vi et fornuftigt resultat, fordi mediemarkedet er ekstremt hårdt. Vi har også en okay lønsomhed på de digitale aktiviteter, og vi er også på vej til at oparbejde en god trafik, men omsætningen er fortsat for lille, så vores fokus er at øge kapitaliseringen på trafikken.”

Ser man på Aller Medias driftsmarginaler i tidligere år, er der sket et kraftigt fald. I regnskabsåret 06/07 var den således på 14,4 pct.

Jeres driftsmarginal er nu på 3,9 pct., eksklusiv salget af domicilet - er det ikke for lavt?

“Jeg ønsker en højere driftsmarginal end det, men igen skal den ses i
forhold til et faldende marked, hvor det er svært at forbedre
lønsomheden yderligere. Vi har samtidig en stabil lønsomhed,” siger
Pål Thore Krosby og tilføjer:

“Det er vigtigt at sige, at de driftsmarginaler vi og andre
medievirksomheder tidligere har haft, kommer vi ikke til at se igen.
Det har igen noget at gøre med den strukturelle udvikling på markedet. Vores driftsmarginer har tidligere været flere gange højere end det, vi har i dag. Men når oplagene på ugeblade og magasiner falder, og vi ikke kan erstatte dem med digital omsætning endnu, er det svært at forbedre driftsmarginalen.”

Er de cirka fire pct. et realistisk niveau for driftsmarginalen fremover også?

“Vores mål er at ligge på mellem fem og ti pct., men omkring fem
procent er fornuftig og realistisk. Det er svært at forudsige, hvordan
det kommer til at gå i år i og med, at markedet er så ustabilt og
usikkerheden om konjunkturerne er så stor, men ser man på vores
driftsmarginal på ugebladene og magasinerne, er den langt højere end
fire pct. Fordi vi bruger mange penge på udvikling og andre
aktiviteter, trækker det marginalen ned. Så de fire pct., fortæller
ikke hele sandheden om, hvordan forretningen går. På vores core
business har vi god virksomhed og leverer ganske stabilt.”

Trods usikkerheden forventer ledelsen et positivt resultat i
2011/2012, er det ikke lidt for optimistisk?

“Den slags er altid behæftet med usikkerhed, men vi har så meget
kontrol med vores egen drift, at vi tror på, at vi kommer til at få et
fornuftigt resultat.”

Kan I undgå besparelser i år eller vil i fortsætte de løbende
tilpasninger I har lavet hidtil?

“Svaret er, at ja, vi vil altid tilpasse og forbedre driften løbende,
når det er muligt, ligesom vi har gjort hidtil.”

I har også en del gratismedier i Chili Group, som har givet underskud de senere år, hvordan er det gået i 2010/2011, og hvordan ser du på det forretningsområde?

“Udgivelserne i Chili Group er kun finansieret af annoncer, så det er
klart, at de fortsat har udfordringer i et meget svært annoncemarked.
Vi følger alle vores forretningsområder, enten det er gratis eller
betalt ,meget tæt og justerer efter behov.”

Har Chili Group fortsat et underskud i omegnen af 20 mio. kr.?

“Nej, ikke så højt.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også