Trend 2012: På vippen til rigtig krise

Det er uklart, om udsigt til lavere vækst i 2012 er et lille efterskælv, eller der tegner sig begyndelsen på en helt ny krise, konkluderer ny trendanalyse.
Per Fanefjord Laursen

2012 bliver et kriseår for medier og annonceindtægter, men ikke så slemme tider som de første to kriseår, 2008-2009, konkluderer Megafons direktør Asger H. Nielsen på baggrund af Markedsføring/Megafons årlige trendanalyse.  

Hovedtrenden er, at annoncører forventer større reklamebudgetter, og da budgetter oftest holder, tyder det på en svagt voksende annoncering i 2012.

Når man spørger annoncørerne om deres forventninger til reklamebudgettet i 2012, forventer samme andel som sidste år et uændret eller mindre budget.

Faresignalet for branchen er, at andelen, der venter et større budget, er faldet – fra 44 til 37 procent. Det er stadig flere end dem, der forventer mindre budget (17 procent), men forskel på +20 procent, er mindre end sidste års +28 procent og langt fra gennemsnittet for 1986-2006 på 38 procent, påpeger Megafon-direktøren.

På den baggrund tror Asger H. Nielsen, at markedet skal et godt stykke ind i 1. kvartal, før det kan fastslås, om den lavere vækst (nedgangstal) er et lille efterskælv, som man ofte ser på en ellers opadgående kurve efter en krise – eller om der tegne sig begyndelsen på en helt ny krise.

De store holder igen
“Det blive interessant at se, hvordan forbrugerne og ikke mindst annoncørerne tackler de nye krisetegn. Ekstra bekymrende er det dog, at virksomhederne med stort reklamebudget i højere grad, end de mindre, regner med et mindre reklamebudget,” skrvier han i en analyse.

Han hæfter sig ved disse nøgletal: Forholdet mellem ”stiger” og ”falder” i virksomhederne med mindre end 10 mio. kr. til annoncering er 43/16 procent. I virksomheder med meget store budgetter (over 25 mio. kr). er forholdet næste lige - 33/29 procent

Megafon spurgte 400 store annoncører om deres planer for 2012, enten via telefon eller web. Undersøgelsen er gennemført for Huset Markedsføring, DRRB og Dansk Annoncørforening.

- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også